Premium

Journalisten vinden persconferenties steeds vaker een verspilling van tijd

Ze geven de voorkeur aan persoonlijk contact en websites

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De persconferentie verliest aan populariteit. Jaap van Deurzen, verslaggever voor RTL Nieuws, gaf zijn column over het hijskranenincident in Alphen aan de Rijn niet voor niets de titel heet mee.

Van Deurzen geeft flink af op de persconferenties waarin er geen nieuws wordt verteld, en staat daarin niet alleen. Voor de toch al overbelaste redacties moeten persconferenties de moeite waard zijn om te bezoeken, en dat zijn ze vaak niet.

Het groeiende ongenoegen onder de pers wordt duidelijk in een Duits onder 450 journalistenvan pr-bureau Ecco in samenwerking met journalisten-portal newsroom.de Daaruit blijkt dat journalisten persconferenties grotendeels een verspilling van tijd vinden. 66,3 procent van de ondervraagde journalisten geeft aan dat persconferenties in de afgelopen vijf jaar aan belang hebben verloren, terwijl bijna 11 procent ze zelfs als ‘onbeduidend’ kwalificeert. 

Persreisjes

Ook de persreis wordt als steeds minder belangrijk gezien door de journalisten. Meer dan driekwart van de journalisten vindt dat ze aan belang hebben verloren, maar liefst bijna 30 procent daarvan noemt ze van geen belang.

Over persberichten zijn de meningen minder eensluidend. 48 procent van de journalisten vindt ze belangrijker geworden, terwijl ongeveer 45 procent het tegenovergestelde beweert. 

PR belangrijker

Wat wil de pers dan? Liever vergaren ze hun informatie via een-op-een-ontmoetingen (54 procent) of van de websites van de bedrijven (65 procent). 

PR-professionals zijn belangrijk voor dit persoonlijke contact, wat ook blijkt uit de mening van journalisten. 83 procent vindt de rol van pr-mensen in meer of mindere mate belangrijker geworden in de afgelopen vijf jaar. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie