Jochem Koole: “Ik wil altijd zo snel mogelijk weer weg bij een bedrijf”

Wayne Parker Kent interviewt Jochem Koole, social business consultant. Het thema van deze aflevering draait dan ook om social business.

Koole belandde via onder andere Basic Orange en Deloitte in het adviseursschap. Daar helpt hij al geruime tijd kennisintensieve bedrijven in de b2b-markt bij de transformatie van marketing en sales. Ofwel, zoals op zijn LinkedIn is tezen: Koole is social business consultant. “De term social business draait tegenwoordig om geld verdienen via social media. Maar voor mij gaat het om mensen. Daar staat het woord ‘social’ voor. Mensen doen zaken met mensen”, aldus Koole in deze 19e aflevering van The Brief.
 
Het vinden van medestanders
Koole zoekt binnen organisaties stakeholders die zijn visie intern willen uitdragen. Social business champions, zoals hij ze zelf noemt. Werknemers die actief gaan deelnemen in de marketingprocessen. Door blogs te schrijven, klantcontact te onderhouden en leads te genereren. “Het zijn mensen die het leuk vinden om te praten over wat ze doen. Ze zijn vaak ook bereid om nieuwe dingen te proberen. Vaak kijken ze verder dan hun eigen afdeling. En ze snappen dat ze moeten investeren voordat er een rendement komt.”
 
De klanten van Koole bevinden zich voornamelijk in het b2b-veld. Een gebied dat uitermate goed geschikt is voor zijn social business aanpak. “Een b2c-bedrijf draait toch voornamelijk om verkopen. Kijk naar Coca-Cola. Die moeten blikjes verschuiven. (...) Mijn aanpak werkt daar niet goed. Want de persoon die de cola in het blikje stopt, daar bouw jij als consument geen band mee op. (...) Bij een advocaat is dat wezenlijk anders. Die moet je vertrouwen voordat je hem of haar business gunt. Dat persoonlijke aspect is daar veel belangrijker.”
 
“Mensen zijn vaak nog bezig met dingen die niks opleveren”
Maar die b2b-bedrijven zijn niet altijd gewend om te denken als marketeer, aldus Koole. “In een startende organisatie adviseer ik om direct op deze manier te werken. In realiteit kom ik vaak binnen bij organisaties die al langer bezig zijn.” Koole noemt legacy als een probleemveroorzaker. “Mensen zijn vaak nog bezig met dingen die niks opleveren. Maar omdat niks wordt doorgemeten merkt niemand dat. Die dingen moet je uitfaseren. Je gaat van offline naar online. Van niet meetbaar naar meetbaar. En van onpersoonlijk naar persoonlijk.”
 
In z’n werk zegt Koole te merken dat organisaties zich nog niet voldoende realiseren dat iedereen een rol kan spelen in marketing en sales. “Iedereen kan bijdragen aan marketing. Zolang je maar weet hoe het proces werkt en welke taken je moet uitvoeren. Dus ik begin altijd met het uitleggen van het marketingproces.” Dit uitleggen begint volgens Koole met het wegnemen van ‘de magie van de marketing’. “Het begrip lead kennen veel van de mensen binnen die kennisintensieve bedrijven niet. Omdat het zo druk is, doet een advocaat bijvoorbeeld vaak pas op het allerlaatste moment een registratie van een prospect in het systeem. Eigenlijk is het dan al geen prospect meer maar een klant.”
 
Een algehele transformatie met impact op het gehele bedrijf gedragen door de top van het bedrijf. Daar staat Koole voor. Zonder die buy-in van bovenaf, is het volgens hem lastig om te beginnen. En… het is niet klaar als Koole de deur uitloopt bij z’n klanten, vertelt hij. “Ik zoek vaak intern iemand die mijn werk kan overnemen. Die gaat die social business champions begeleiden. Je hebt namelijk iemand nodig die de rest coacht. Die vertelt wat men moet doen en waarom. (...) Ik wil altijd zo snel mogelijk weer weg bij een bedrijf. Dat is mijn ambitie.”
 
 
Verder nog in deze aflevering:
Het nieuws gaat deze editie over de video die regisseur Michel Gondry voor Apple maakte, de aankomende GDPR-regulatie én de content marketing strategieën van voetbalclubs.
 
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Beluister de podcast en lees de shownotes voor alle linkjes. De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie