‘Lab1111 ontwikkelt en exploiteert digitale communicatieproducten voor merkadverteerders, mediabedrijven en reclamebureaus.’
De Bakker legde het me vanmorgen uit: ‘Het probleem van de meeste bureaus is toch dat het steeds draait om reclame-ideeën, die dan uiteindelijk ook nog een digitale uitwerking moeten krijgen. Dat vind ik niet spannend meer. Maar het is ook niet wat opdrachtgevers nog willen.’
De Bakker neemt Teamlink van Amstel en Zonneradar van Wieckse Witte mee en Heineken is daarmee de eerste klant van zijn lab.
Teamlink vindt De Bakker een mooi voorbeeld van wat hij in de naaste toekomst wil gaan doen voor andere adverteerders. Het is het online platform waarop voetbalamateurs hun afspraken rond wedstrijden kunnen regelen, maar waarin Heineken ook een grote groep van mensen aan het Amstel-merk wil binden door ze relevante dienstverlening te geven. Amstel is dan meer dan een adverteerder, zegt De Bakker. ‘Het is geen project of een campagne meer, maar een continue proces, waarbij je steeds aan de knoppen draait. Het is geen reclame-idee meer, maar raakt direct aan de merkstrategie.’
En dat kan hij beter buiten het reguliere bureau doen, zegt hij. ‘Digitaal wordt alsmaar groter. Het heeft steeds meer invloed op merk en de strategie. Het moet worden geïntegreerd in de gehele merkcampagne. Dan wil je niet meer een radertje zijn in een bureau, dat toch vooral op de oude manier naar merken kijkt.’
De naam van Lab 1111 (spreek uit: ‘elfhonderdelf’) komt van een investeerder die De Bakker ooit vertelde dat je maar 1 punt krijgt voor een goed idee. Je krijgt 10 punten voor een uitgewerkt idee. Je krijgt 100 punten voor een mooie business case en je krijgt 1000 punten voor een werkende demo. Samen is dat 1111.
De Bakker: ‘2010 moet zich toch profileren als een reclamebureau en dan moet je meedoen aan pitches en dat soort zaken. Maar voor een interactieve strategie die zin heeft en bij het merk past, kunnen 9 van de 10 adverteerders toch niet terecht bij hun bureau. Die bureaus zitten toch vooral met brand managers te praten over nieuwe campagnes, terwijl interactiviteit echt de motor kan zijn van je merk. 2010 was wat mij betreft ook echt de laatste poging om het reguliere bureau een draai in die richting te geven.’
Projecten als Teamlink -waar ze aan relevante en langdurige merkrelaties met consumenten werken- vragen gewoon om een andere organisatiestructuur en ander talent dan die van veel reclamebureaus en marketingcommunicatie-adviesbedrijven. ‘Vandaar deze logische vervolgstap na onze werkzaamheden de afgelopen twee jaar bij 2010 Amsterdam’, zeggen de oprichters van Lab1111.
Martijn Sengers was als creative director bij EURO RSCG 4D mede verantwoordelijk voor ondermeer Volvo The Hunt en Nokia20Lives. Eind 2008 kwam hij naar 2010 Amsterdam waar hij creatief verantwoordelijk was voor het ontwikkelen van de interactieve platformen, Zonneradar en Teamlink.
Remko Posthuma: was -samen met Jeroen de Bakker- een van de founders van het digitale branding bureau Qi en de afgelopen twee jaar verantwoordelijk voor technologie bij 2010 Amsterdam.
Jeroen de Bakker is media-ondernemer en co-founder van Qi, BrandWebbing en 2010 Amsterdam. Over de achterblijvers zegt hij: ‘Ja, ze balen. Maar we zijn er in goed overleg uitgekomen.’
En daarmee is er nog weinig over van het enthousiasme dat 2008-oprichters De Bakker en Marcel Beerthuizen tentoonspreidden toen het bureau begon.
Beerthuizen hield er vorig jaar al mee op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!