Het is zover. Voor het eerst is aangetoond dat mensen meer tijd doorbrengen op hun smartphone dan dat ze TV kijken. Iets wat voor de lezers van Mobile Marketing geen verrassing kan zijn, maar nu officieel aangetoond door internationaal onderzoek van Milward Brown. Amerikanen besteden 151 minuten per dag aan hun smartphone en besteden 147 minuten aan televisiekijken. In landen in Azie is de gap inmiddels nog groter. In China zitten gebruikers gemiddeld 170 minuten per dag gekluisterd aan hun smartphone, bijna twee keer zo lang als dat ze naar televisie kijken. Ook in landen als Brazilie en Vietnam besteden gebruikers veel meer tijd op hun smartphone dan dat ze naar een televisiescherm aan het kijken zijn. Het onderzoek - uitgevoerd onder 120.000 respondenten uit 30 landen in de leeftijd van 16 tot 44 - concludeert dan ook dat de smartphone (of tablet) niet langer het 2nd screen is, maar dat we het nu echt als 1st screen moeten gaan zien.
Hoe ga je daar mee om als merk? Als je als merk vaak televisie inzet om je doelgroep te bereiken zul je moeten gaan voorbereiden op een afnemend effect van je televisie commercials. Wanneer je dan gaat nadenken over mobiel in je marketing mix moet je een keuzes gaan maken. Wil je extra toegevoegde waarde gaan leveren of wil je plat views gaan inkopen? En er zit nog iets tussenin: relevantie bieden op het moment dat de consument daar om vraagt.
Het leveren van extra toegevoegde waarde in het leven van de consument kan met behulp van tools (brand utilities - bedankt voor deze mooie term Ingmar de Lange) op de smartphone. Denk aan de Nike+ hardloop app en aan de Appie app van Albert Heijn. Zij maken hardlopen en boodschappen doen leuker en makkelijker. Met het kopen van banner views of video impressies op de smartphone heb je als adverteerder natuurlijk een enorm bereik. Het is wel zorgelijk dat het percentage bounces na de klik op mobiel erg hoog ligt, dat kan erop wijzen dat gebruikers vaak onbedoeld ergens op klikken of dat de pagina waar ze op terechtkomen niet geoptimaliseerd is voor mobiel. Wanneer je als adverteerder besluit om te gaan adverteren op mobiel is het slim om dit ‘in app’ te doen. Volgens cijfers van Google brengen consumenten gemiddeld 75% van de tijd die ze op hun smartphone doorbrengen door in apps. Tevens bied het adverteren in apps ook meer technische mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld maximaal gebruik maken van de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Tenslotte draait alles om relevantie. Tussen een dedicated service tool bouwen en het inkopen van views moet je als adverteerder ook relevant en toegankelijk zijn op het moment dat een consument met je wil interacteren.
Voor veel gebruikers start de customer journey waarmee ze in contact komen met een merk op hun smartphone. Ze lezen een mail van je (50% leest mail op een smartphone), ze zien een Facebook post van je (60% van de Amerikaanse Facebook sessies vindt plaats op een smartphone) of ze vinden je via Google (Het IAB in de UK werkt met de prognose dat Google UK in 2014 de helft van haar advertentie inkomsten haalt uit Tablets en smartphones). Na dit eerste contact via mail, Facebook of Google moet je als merk dus klaar zijn voor de vervolgstappen: waar komt de gebruiker terecht na de doorklik? Is die pagina geoptimaliseerd voor mobiel? En is het product dat de consument zoekt verkrijgbaar in de buurt van de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt? Dit is het moment voor de adverteerder om te laten zien dat hij snapt hoe de leefwereld van zijn gebruiker eruit ziet en hem een mobiele experience te geven die past bij het merk. Helaas is dit laatste nog niet altijd het geval. Een tip voor alle merken in Nederland. Werp eens een blik op je statistieken. Waar komen je bezoekers vandaan? Het moment dat meer dan 50% van je bezoek van een smartphone of tablet vandaan komt zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan je denkt. En wil je dat je bezoeker dan bounct? Of wil je hem een experience bieden die zijn weerga niet kent?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!