Premium

Inzichten in een halfjaar Mindshakes

Mindshakes is na zo’n zes maanden een succes, maar het journalistieke platform voor Millennials heeft grotere ambities. Sabrina Simons deelt een aantal insights.

Mindshakes als platform voor Millennials dat geëngageerde journalistiek en verhalen wil brengen ‘die je raken in vorm en inhoud’. Mediahuis Nederland (waar nrc.next en NRC Handelsblad onder vallen) is de eigenaar en een nieuwe garde journalisten, filmmakers, tekstschrijvers, fotografen en illustrators vertelt de verhalen.

Sabrina Simons, commercieel verantwoordelijk bij Mindshakes, ziet dat het platform het eerste halfjaar hard gegroeid is. De eerste maanden waren er ups en downs, maar inmiddels zit het journalistieke platform op een maandelijks bereik van 500.000 unieke bezoekers per maand. Dat is snel gegaan, maar Simons vindt dat je niet moet stilzitten. ‘Binnen nu en een half jaar moeten we naar de miljoen toe, anders ben je niet meer dan een blogje.’
Mindshakes bereikt de Millennial tussen 18 en 35 die de verhalen achter het nieuws interessant vindt om te lezen, waarvan iets meer vrouw dan man (60 procent). De groep 18-25 jarigen is iets groter. Ander inzicht: 96 procent van het bezoek komt via mobiel (met name iPhone) binnen, dus desktop is te verwaarlozen. ‘Dat is precies wat we wilden. Mindshakes is echt gemaakt voor mobiel.’

Persoonlijke verhalen
Mindshakes biedt zijn content in allerlei vormen aan. Langere stukken, video, strips of fotoseries: alles kan. ‘De mix zoals we hem nu hebben werkt heel goed. Of iets een succes is, hangt niet zozeer af van de contentvorm, maar van de thematiek. Eerst hebben we het over het thema en pas dan kiezen we de contentvorm die er bij past. Dat moet gewoon erg kloppen. We zien wel dat een verhaal uit persoonlijk perspectief het meeste aanslaat. Ik heb bijvoorbeeld last van slaapverlamming en heb daar een stuk over geschreven. Dat heb ik gedaan vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring en het artikel verrijkt met journalistieke bronnen. Dat zijn links die al elders online staan en we gaan dus niet zoals veel traditionele media doen zelf een paar wetenschappers bellen. Het persoonlijke zorgt ervoor dat mensen het gaan delen en hun vrienden gaan taggen. Daardoor hebben we vaak content die viraal gaat. Dat is een learning die we steeds terugzien, dus daar houden we dus aan vast.’

Analytics
Goede analytics moeten die inzichten geven. ‘Uiteindelijk wil je toe naar een model waarin je met je redactie werkt vanuit de data. Op basis van die data weet je dan welke thema’s je kan gaan aanpakken. Zo ver zijn we overigens nog lang niet, maar het is wel het streven.’


Facebook Instant Articles werkt
Inzichten haalt Mindshakes sinds een maand ook uit Facebook Instant Articles, waarbij het platform is aangehaakt. Instant Articles is voor veel media een beetje eng, want je geeft heel wat uit handen. Je zegt tegen Facebook in feite: ‘Hier is mijn content, doe ermee wat je wilt.’ Je mag er wel advertenties op verkopen, maar niet aan een derde partij. Maar wie verkoopt nog zelf zijn banners? We zien wel dat de cpm bij Facebook veel lager ligt dan op onze eigen site (1,5 euro), dus de advertentie-inkomsten zullen wel een stuk lager zijn. Er zijn ook niet echt advertenties die je zelf heel snel zou verkopen. Dus die één-op-eén fit met een mediaexploitant die ook je bannerpakketjes en inventory gaat verkopen, is heel anders.’

Voor Mindshakes zitten er toch veel voordelen aan deelname aan Facebook Instant Articles. ‘Het is heel Nederlands om af te wachten wat een andere partij doet. Wij willen meer in het diepe duiken en kijken wat er in het buitenlandse medialandschap gebeurt. Titels als Washington Post en Huffington Post zijn ons hier in voorgegaan en zien het als goede aanvulling op het verdienmodel. Daarom hebben we ervoor gekozen om het in een heel vroeg stadium wel te doen. Waarom zou je het niet testen? Je moet niet zo bang zijn om een keer op je bek te gaan. Wat verlies je? Misschien slechts wat bannerinkomsten. ‘

Verdienmodel
Een groot deel van het verdienmodel van Mindshakes is gebaseerd op native advertising, zegt Simons. ‘En Facebook Instant Articles laat nu ook branded content toe. Je kunt ook aangegeven dat het om branded content gaat als je het post op facebook. De verdiensten daaruit zijn overigens volledig voor ons en niet voor Facebook.’

Door Facebook Instant Articles is de mobiele gebruikerservaring enorm omhoog gegaan en ook heeft het geholpen in de bezoekcijfers, benadrukt ze. ‘Je wilt mensen zo lang mogelijk binnen je omgeving houden en het maakt dan niet uit of het binnen je eigen omgeving of Facebook is. Ze zijn nu zelfs bezig met infinite scroll. We krijgen er ook echt iets voor terug want de Facebook-analyse gaat op sommige puntent nog veel dieper dan Google Analytics. Je krijgt heel duidelijker voor je wie je lezer is en hoe hij/zij zich online gedraagt. Dat is heel waardevol, want op basis daarvan kun je weer terug naar je content en weet je welke onderwerpen je moet oppakken of juist links kunt laten liggen. Uiteindelijk kun je 1-op-1 content gaan maken.’

Social strategie
Aandachtspunt voor de komende tijd is de social strategie. Simons: ‘Van social komt de meeste traffic. Normaal gesproken 86 procent (voornamelijk via Facebook), maar het is nu richting de 50 procent aan het gaan, omdat veel mensen rechtstreeks naar de site gaan. Dat is een mooie ontwikkeling. Mindshakes heeft bijna 30.000 Facebookfans, maar we willen graag naar de 100.000. We hebben hoge interactiecijfers, zoals likes en shares. Daar zijn we heel trots op en werken we hard voor. We willen ook content alleen op Facebook gaan zetten en niet op onze eigen site. We hebben dus ook een strategie waarbij we interactie nastreven. Het zou mooi zijn als we de social strategie konden doorvoeren naar Instagram en Snapchat. Dat is lastiger, want je moet wel relevant blijven. Op Snapchat zou ik in de nabije toekomst wel een team willen hebben.’

Lezersbijeenkomst
Belangrijk voor de insights die Mindshakes wil vergaren is ook de bijeenkomsten met lezers en commerciële partners. ‘We spreken regelmatig mensen uit onze doelgroep met wie we samen zitten. We vragen ze wat ze bezighoudt, wat ze goed vinden aan Mindshakes en waar we de mist in gaan. Wij vinden dat je je kwetsbaar moet opstellen. Ook commerciële partners vragen we waar ze tegenaan lopen. In de toekomst zullen we ook klant en doelgroep bij elkaar brengen. Commerciële partners zijn niet gewend om in contact te staan met de doelgroep. Daar kunnen zij ook veel van leren.’

Native advertising
Simons zegt dat native advertising ‘best goed’ loopt. ‘We worden vrijgelaten in de ideeën die we bedenken. We moeten het wel hebben van een klant of partner die onze content kent en op basis daarvan met ons in zee wilt. Verder maken we ook branded content die niet aan het oog van de grote media ontsnapt zoals bijvoorbeeld de van het vijfde seizoen van de HBO-serie Girls.


Engelstalig
De miljoen unieke views aan het einde van het jaar is een grote doelstelling van Mindshakes. Simons hoopt het platform ook deels Engelstalig te kunnen maken. Daarover moet later in het jaar meer bekend worden. ‘Een miljoen unieke views moet wel lukken, maar het Nederlands taalgebied blijft beperkt. Als we ook een Engelstalige versie kunnen ontwikkelen, kunnen we naar nog grotere getallen groeien.’

Foto: Stikstok

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie