Hoewel op de gemiddelde website nog steeds minder dan 1% van de bezoekers direct van social media komen, zijn social media indirect verantwoordelijk voor 18% van het verkeer. Maar hoe meet je dat?
Volgens onderzoek van ForeSee Results wordt 18% van de website bezoekers beïnvloed door social media in hun beslissing om een website te bezoeken, ook al bezoeken zij deze site niet rechtstreeks vanaf een social medium. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 300.000 bezoekers van 180 websites, waaronder webshops als Drugstore.com en Sears.com.
Consumenten die aangaven beïnvloed te worden door social media zijn tevredener en loyaler dan andere consumenten, en geven bovendien meer uit. Dat laatste gegeven is belangrijk voor webshops en andere retailers die social media (willen) inzetten.
Het verschil tussen de gemeten en werkelijke invloed van social media betekent dat traditionele webstatistieken geen volledig beeld geven van de waarde van social media inspanningen voor bedrijven. Innovatie op dit vlak verwacht ik gek genoeg vooral van de affiliate netwerken, die druk bezig zijn met het ontwikkelen van contributie attributie modellen om de bijdrage van affiliates aan een sale inzichtelijk te maken. Misschien kunnen deze modellen ook helpen om de toegevoegde waarde van social media aan website bezoek en conversie inzichtelijk maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!