Personen die drie jaar werkzaam zijn als docent in het marketingonderwijs ‘in de breedste zin van het woord’ (marketing, marktonderzoek, sales, communicatie) komen voortaan in aanmerking voor de titel NIMA Qualified Lecturer. Vereisten zijn een afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau of NIMA B. Vandaag 1 oktober tijdens de NIMA docentdag - waar customer journey als thema centraal staat - zullen de eerste gecertificeerden hun certificaat in ontvangst nemen en vanaf dat moment de titel voeren. MarketingOnline sprak Esther de Berg Productmanager Examens bij NIMA, die toelicht toe hoe deze certificering het verschil gaat maken.
Allereerst de lancering van een Qualified Lecturer. Wat is dat, waarom is die titel geïntroduceerd?
In navolging van accountants, juristen, medici en vele andere beroepsgroepen, is het nu de beurt aan marketingdocenten om met een beroepstitel hun up-to-date kennis, kunde en ervaring aan te tonen. Elke docent aan MBO of HBO heeft in zijn jaartaak uren toebedeeld gekregen voor deskundigheidsbevordering. Dit kan vakinhoudelijke scholing zijn, maar ook ontwikkeling op dijvoorbeeld didactisch gebied. In MBO en HBO bestaat geen systeem voor Permanente Educatie – PE - in de vorm van te behalen punten zoals we dat kennen voor huisartsen, advocaten, actuarissen en dergelijke. Voor deze beroepsgroepen is vakinhoudelijke PE verplicht; voor docenten is er geen verplichting om hun vak bij te houden. Wenselijk is het wel. Vanuit het onderwijs kwam de vraag om een systeem van Permanente educatie. NIMA ziet zich geroepen om deze behoefte in te vullen. Voor - freelance - docenten bij commerciële opleidingsinstituten benadrukt de titel zijn de kennis en ervaring van de docent en maakt de titel hem of haar onderscheidend vermogen direct zichtbaar in het onderwijs.
Hoe groot is de beoogde groep QL’s? Op hoeveel mensen mikt u en wat is hun profiel?
We mikken op docenten in MBO en HBO die behoefte hebben aan vakinhoudelijke bijscholing en op freelance docenten bij commerciële opleiders. De toelatingseisen zijn een marketingopleiding op minimaal NIMA B of HBO-niveau en tenminste drie jaar werkzaam als marketingdocent. Ben je eenmaal gecertificeerd, dan houd je je kennis op peil door middel van Permanente Educatie. Per jaar dien je 20 PE-punten te behalen, wat ongeveer gelijk staat aan 20 uren per jaar. Het aantal PE-punten is afhankelijk van het soort activiteit. NIMA organiseert vier docentbijeenkomsten per jaar waarmee je PE-punten kunt behalen en daarnaast kun je ook andere marketingprogramma’s volgen die PE-waardig zijn. Uiteindelijk verwachten we dat enkele honderden docenten interesse zullen hebben in deze titel.
Welke NIMA-doelstelling vorm de grondslag voor deze introductie?
Een doel van NIMA is om elke marketingprofessional te ondersteunen in zijn professionele ontwikkeling en dat geldt dus ook voor docenten.
U introduceert de titel Qualified Lecturer op de docentendag. Wat houdt zo’n dag precies in?
Jaarlijks organiseert NIMA, in samenwerking met MOA (Center for Information Based Decision Making & Marketing Research), vier bijeenkomsten voor NIMA Docentleden. Het NIMA Docentprogramma stimuleert docenten en examinatoren om zich continu te blijven ontwikkelen. We zijn hier in 2014 mee gestart. In juni hebben we een bijeenkomst georganiseerd over mobile marketing. Uit de evaluatie kwam naar voren dat Customer journey een interessant thema zou zijn voor een volgende bijeenkomst en die sessie vindt over een half uur plaats. In november organiseren we de Data Driven Education Day over social media monitoring. NIMA Docentleden en MOA leden krijgen gratis toegang. Bijscholing maken we op deze manier zo laagdrempelig mogelijk.
U heeft meer ‘Qualification’-nieuws, zoals over het examen NIMA Online Marketeer…
Klopt, gisteren is het eerste examen NIMA Online Marketeer afgenomen. Dit is een nieuw examen. Het NIMA Examen Online Marketeer is ontwikkeld voor marketeers die officiële erkenning willen voor online marketingkennis opgedaan in de praktijk of gedurende een opleiding en voor marketeers die zich willen verdiepen in online marketing. Het is een examen op A+ niveau en combineert zowel theorie als vaardigheden. De kandidaat moet een schriftelijke theoretische toets afleggen. Die was dus 30 september voor het eerst. Daarna wordt verwacht dat men een plan van aanpak zal schrijven over de inzet van een online marketinginstrument – denk aan zoekmachinemarketing, e-mailmarketing, online advertising, social media - en dit mondeling verdedigen.