De dinsdag op Molblog is Inhaak-dinsdag. Vandaag bespreken we met blogger Bas de Zeeuw hoe dat eigenlijk werkt, een inhaker met een gadget.
Dit extra lange weekend was het weer oranje gekleurd in Nederland en daar doet men maar al te graag aan mee. Jurkjes, shirtjes en andere hebbedingen, ook wel gadgets genoemd doken overal weer op, veel inhaak gadgets liggen een jaar later met Koninginnedag weer te koop op de vrijmarkt in Amsterdam.
Veel marketeers keken de afgelopen week uit naar de EK gadget van Heineken, stappen ze af van hun serie hoofddeksels en kunnen ze een krachtig antwoord geven op de Bavaria V-Dress.
Vrijdagochtend kwam het antwoord: Heineken Rugnummers, geen hoofddeksel maar een T-shirt met een uniek rugnummer waarmee je kans maakt op een EK ticket. Leuk detail; het rugnummer staat ook* op de voorkant.
Hoe werkt dat eigenlijk; een inhaker met een gadget en waarom werkt zo’n grappig of ingenieus, maar op het oog overbodig voorwerp zo goed als sales promotion?
Vijf (5) basis voorwaarden voor een succesvolle inhaakcampagne met een promotie item, één van de belangrijkste is ook meteen de meest onderschatte;
1. Begin op tijd;
Een totaal nieuw product of een productcombinatie doorgaat een lang ontwikkelingsproces. Van strategie, ideeën generen tot en met het eindproduct/resultaat, duurt dit gemiddeld tussen de 9 en 12 maanden.
Uit een nog onbevestigd bron bleek de Heineken pletterpet op het allerlaatste moment ingevlogen vanuit het Verre Oosten. Dit betekent een fikse overschrijding van het promotie budget, dit wil je eigenlijk niet als bedrijf, het overschrijden van een promotie budget is onverantwoord.
Productontwikkelingsproces.
2. Denk aan een Brand Utility
Zorg ervoor dat de gadget een onvervulde behoefte inkleed, eenvoudig te controleren door jezelf de vraag te stellen; "Zijn mensen bereidt (al was het maar een klein bedrag) om te betalen voor deze ‘gadget?" Zo ja, dan creëer je meerwaarde voor de consument.
Marktplaats.nl kwam voorafgaand aan het jaarlijks oranje feest met een Koninginnedag pakket waarmee ze de duizenden verkopers in Nederland een handje helpen bij de verkoop op Koninginnedag. Eens per jaar verkopen particulieren nog hen tweedehands spulletjes nog op de ouderwetse manier. ‘Hoe gaan wij ze daarmee helpen?’ moet er gedacht zijn op de marketingafdeling van Marktplaatst.nl. Deze ludieke brand utility past perfect in het straatje van Marktplaats.nl
3. Zorg voor relevantie;
Zoals bij veel andere marketing acties word relevantie steeds belangrijker, de consument is intussen immuun voor alle reclame die op hem afkomt. Investeert in de merkbelofte met een relevante gadget die exact bij het merk en doelgroep past.
4. Bruikbaar;
Een gadget kan nog zo mooi ontworpen zijn maar als het niet voldoet aan een goede bruikbaarheid voor de ontvanger dan slaagt de inhaakcampagne niet. Hoe kunnen we het vooral leuker, aangenamer en/of spannender maken op het uitgekozen inhaak moment, daar gaat het om.
5. Aantrekkelijkheid;
Uit het onderzoek ‘Impressions Study 2010’ van Advertesing Specialty Institute, blijkt dat een gadget naast bruikbaar ook vooral aantrekkelijk dient te zijn, consumenten zijn vandaag de dag mondiger en bewuster van wat ze mooi en niet mooi vinden, ze laten zich niet zomaar ‘versieren’. Daar moet je echt moeite voor doen. De Bavaria V-Dress is hier toch een mooi voorbeeld van.
Impressions Study 2010
De start voor oranjefeestjes is gisteren met Koninginnedag echt begonnen. De komende tijd wordt Nederland alleen nog maar meer oranje. In de aanloop naar het EK zijn er nog veel merken die haar EK gadget nog niet hebben gepresenteerd.
Samenvatting: vijf (5) basis voorwaarden voor een succesvolle inhaakcampagne met een gadget;
1. Begin op tijd
2. Denk aan een Brand Utility
3. Zorg voor relevantie
4. Bruikbaar
5. Aantrekkelijkheid
Succes met inhaken met een gadget / Bas de Zeeuw - Branding stuff, Activate people!
*Jeroen Konings (@Jeroenkonings">@Jeroenkonings) wees mij via twitter erop dat de rugnummers ook op de achterzijde van het shirt staat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!