Op vakantie is het altijd leuk om even te shoppen en waar kun je dit beter doen dan in Japan, waar ze – als de baas het toelaat – erg smaakvol en elegant gekleed zijn.
Dus even langs bij de grote jongen: Uniqlo. De flagship store in Osaka. Paar feiten: Gestart in 1984 met een brick en nu 834 bricks met gradueel steeds meer bricks en clicks in Europa, dus dan moet je toch iets goed doen.
Ik kan deze blog schrijven over de voor ons westerlingen over-the-top-aanvoelende hoffelijkheid of de Gillette-mesjes-achtige-drive op zoek naar verbetering van hun kleding.
Over de laatste: tijdens mijn bezoek wordt er zwaar ingezet op heattech.
Je kunt er niet omheen (displays, prijskaartjes, taglines). Alles maakt je duidelijk dat dit iets is, wat ze héél serieus nemen. Nee, deze heat-technologie is geen spelletje voor ze.
Maar goed, ik kom uit een land waar de laatste Elfstedentocht nog socialemedia-vrij was, dus deze storyselling op heattech vertaalt zich niet in een aankoop.
Prijs jezelf de markt in
Waar de meeste kleding in Japan ook voor een westerse Europeaan prijzig is, is Uniqlo verrassend betaalbaar.
Terwijl alle kleding – ook de basics - er nog steeds erg smaakvol en verfijnd uitziet. Je zou het er warm van krijgen (zou daar die heattech voor zijn?). In ieder geval zorgt het ervoor, dat je wel iets meepakt, want voor die prijs kun je het onmogelijk laten liggen... #Sale. Maar je krijgt niet het euforische gevoel, dat je echt iets unieks te pakken hebt. Meer iets van: “mooi meegenomen”.
Maar goed, we zijn er nog niet. Het is een winkel van vier verdiepingen en ik ben pas op de derde. Dus op naar de vierde ... ‘Special Floor’... volgens de bewegwijzering. Dus stappen we weer op de roltrap, die ons door de glaspartijen en de ronddraaiende 3D-modellen in glazen rechthoeken al een ‘sneak preview’ van het aangebodene op de volgende verdieping toont.
Save the best for last!
En ja hoor; ik ben verkocht. Eigenlijk direct als ik kom aanrollen op de vierde verdieping.
Op museum-achtige wijze staat een volledige wand met tig T-shirts uitgestald in glazen kluizen. Het roept een gevoel op van Niet aanraken a.u.b. wat uiteraard de beste behavioral cue is dat je dit nu juist WEL wilt doen; je wordt hebberig... De T-shirts hebben allemaal een pop-(m)art-design. Niet vreemd, want het merendeel zijn uitingen van unieke samenwerkingsverbanden. Waar doel ik op? UTGP Uniqlo T-shirt Grand Prix. Hier kun je als amateur designer aan deelnemen en als je wint, wordt jouw creatie uitgebracht.
Waarom T-shirts?
Uniqlo begrijpt heel goed dat een T-shirt een universeel ‘badge symbol’ is. Je draagt het om iets over jezelf te vertellen.
En laat nou afgelopen jaar de inspiratiebron Nintendo zijn geweest. Zeker in een land waar Anime en Gaming op een voetstuk staan, zorgde dit voor de hoogste deelname ooit (en contentcreatie & word-of-mouth & reach & penetratie & ...) en vooruit omdat het Nintendo is ook een versteviging van ‘Japan’ en ‘speels’ in hun associatienetwerk. Leuk detail de jury bestond vorig jaar uit Shigeru Miyamoto.
Inderdaad: de uitvinder van loodgieter Mario. In de winkel is het point-of-sale materiaal al gericht op 2018; dan is de UTGP met Disney. Dus ze gaan voor ‘complete world domination’, dat is wel duidelijk.
Disney spreekt mij persoonlijk minder aan. Dus ik vul m’n shopping Kart (Mario Kart pun intended) nog even snel met een aantal unieke kledingcombos met Nintendo. Dus uniek: Check V
P.S. Neem alsjeblieft ook een kijkje op de speciale winnaars website van UTGP 2017. Het is het waard. Geluid aan ;-)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!