Door Han Roode
In november kom je er niet onderuit: Black Friday is een fenomeen dat door adverteerders massaal wordt omarmd. En dat is logisch, want als je kijkt naar de participatie van consumenten zie je een stabiele groei over de afgelopen jaren in kennis, houding én gedrag. We verwachten dat de helft van alle consumenten in Nederland Black Friday aan zal grijpen als reden voor aankoop.
In dit artikel lichten we de 5 meest opvallende voorspellingen toe.
1. In 2021 grijpt 50 procent van de Nederlanders Black Friday aan als aankoopmoment.
Wat een groei hebben we de afgelopen jaren gezien. Waar in 2017 slechts 1 op 7 Nederlands bekend was met Black Friday én een Black Friday gerelateerde aankoop deed, zagen we dat stijgen naar 42 procent in 2020.
En die groei zal doorzetten. Onze verwachting is dat in 2021 de helft van de Nederlanders Black Friday zal gebruiken als reden om een aankoop te doen.
2. Online aankopen gaan door het dak, in alle leeftijden
Het was tijdens de Black Friday-week gemiddeld 25 procent drukker in winkelstraten dan de week ervoor. Maar in vergelijking met dezelfde Black Friday-week vorig jaar lag de drukte 35 procent onder het 2019-niveau. De drukte die veel mensen hebben ervaren was dus relatief en werd mede veroorzaakt door lange wachtrijen voor winkels door coronamaatregelen. Maar online was wel een enorme toename te zien.
Hoewel Black Friday als eerste werd omarmd door 25-34 jarigen, zien we dat bekendheid en aankoop nu ook doordringt onder doelgroepen 35-44 jaar, 45-54 jaar en 55-64 jaar. Zelfs 66 procent van 65+’ers doet mee aan Black Friday.
Onze verwachting is dat Black Friday een extra motivatie is om online aankopen te doen en daardoor binnen alle leeftijdscategorieën een record zal verbreken.
3. Nagenoeg alle retailers gaan meedoen aan Black Friday in 2021
Om extra drukte te voorkomen op Black Friday zelf, begonnen veel adverteerders in 2020 vroeger en met meer mediadruk dan voorgaande jaren. De piek op Black Friday komt daardoor lager uit dan in 2019. Het eerder beginnen van mediacampagnes zorgde ook voor meer online zoekvolume in de weken voor Black Friday.
Daarbij laadt de markt de categorie. Er werd in 2020 22 procent meer besteed aan Black Friday-campagnes. Niet alleen omdat bestaande spelers als Bol.com en Mediamarkt meer besteedden, er waren ook veel nieuwe Black Friday-adverteerders. Onder andere Smulderstextiel, Seats & Sofas, Jysk en Beter Bed waren actief met Black Friday- uitingen.
Onze verwachting is dat je in 2021 als retailer niet achter kunt blijven door Black Friday over te slaan.
4. Nieuwe manieren van shopping gaan in 2021 hun intrede doen
Een periode waarin online winkelen extra wordt aangejaagd, is een goede periode om te experimenteren met nieuwe ontwikkelingen. We zien social shopping en shopping via livestreams in andere landen langzaamaan steeds groter worden. Livestream shoppen was in 2020 in China goed voor 6 miljard aan omzet tijdens Singles Day. Tijd voor Nederland om in te stappen.
Onze verwachting is dat we in 2021 nieuwe retailconcepten en nieuwe manieren van online winkelen, zoals shoppen via livestreams, gaan zien tijdens Black Friday.
5. Korting blijft de boventoon voeren in creatie
Zoals elk jaar lijken creaties sterk op elkaar als iedereen 'Korting!' schreeuwt. De tv-spot van Amazon viel daarom extra op, want er stond een persoon centraal die een coole oom kon zijn, omdat hij op tijd de allerbeste cadeaus kon geven via Amazon.
Onze verwachting is dat in 2021 de producten de heroes van de campagne gaan worden en korting de belangrijkste trigger wordt voor spontane aankoop.
Sla je in 2021 Black Friday over als retailer, dan is de kans groot dat je ruimte geeft aan je concurrent om aankopen in deze periode te verzilveren. Leer van de markt, verdiep je in de doelgroep en zet zo ook voor je eigen merk een spectaculaire Black Friday in 2021 neer.
Meer cijfers in de whitepaper van M2Media.
Han Roode is head of strategy bij M2Media
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!