We hadden al Umberto Tan, Frenk Rijkaard (die probeerde het Björn Borg kunstje te kopiëren), Regilio Tuur en natuurlijk Jan Smit. C&A besloot te verjongen en contracteerde o.a. Jimmy, de weervrouw van RTL 4 als boegbeeld voor hun collectie en introduceerde vervolgens de Jan Smit collectie.
Het was niet aan te slepen. Dat merkte ook Wehkamp, die van Jan en C&A de “click exclusiviteit” kreeg. Prettige wedstrijd!
Tussen de huidige starters en de vroegere zit niet zoveel verschil. Ze hebben gevoel voor mode, het lijkt nieuw en spannend, je gaat voor eeuwige roem, je past bij het merk dat je gaat lanceren en er is altijd wel iemand in de buurt die je wilt helpen. En je verwacht natuurlijk vette inkomsten, want eens komt een tijd, dat het kunstje dat je tot bekende Nederlander maakte “over” is. Of dat je de wegvallende inkomsten uit jouw CD – en DVD verkoop moet compenseren.
Toch is er een verschil tussen de huidige starters en de vroegere. Vroeger was het lastiger. Kijk, als de modelijn was ontworpen, had je distributie nodig. Voor Jan Smit was dat geen probleem, want alle C&A filialen hingen vol. Je had dus winkels nodig. Het liefst natuurlijk een landelijk dekkend aantal winkels. Die moest je zien te overtuigen, dat ze in jouw droom moesten investeren …, eigenlijk dat ze moesten investeren in deze slimme (?) exploitatie van jouw eigen “B.N. merk”…
Nu ligt dat anders.
Stel, dat je vroeger van één item uit jouw collectie 5.000 stuks zou kunnen verkopen en stel je had distributie in 500 winkels, dan gingen die niet echt uit hun dak met een gemiddelde van 10 stuks per winkel.
Maar 5.000 stuks via jouw eigen website is natuurlijk different cook. Een combinatie van Bricks en Clicks is natuurlijk helemaal ideaal.
Tja en dan natuurlijk nu ook de mogelijkheid om social media maximaal in te zetten.
Wendy en Candy hebben ieder honderd duizenden volgers, die ook weer hun volgers hebben en die hebben ook weer…. Dan gaat het meteen om interessante aantallen!
Natuurlijk hangt het van het product/de modelijn af. Die moet naadloos passen bij de naamgevers. De fans moeten dat herkennen. Als het niet zo is, dan herkennen ze dat namelijk ook…. En straffen ze dat via diezelfde behulpzame social media af.
De kansen voor Wendy en Candy liggen er. Scoren is mogelijk, maar een vaste plaats veroveren in de eredivisie van de mode kost meer moeite dan menigeen denkt.
Met die nieuwe mogelijkheden zou het nog weleens druk kunnen worden met de B.N. merkexploitatie. Ik zie kansen voor Anouk (exotisch drankje), Caro Emerald (parfum) en natuurlijk voor Gordon. En voor Bouke Mollema natuurlijk als hij zo blijft koersen…
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!