Het gaat om zo’n 560 Nederlandse filialen.
De winkels moeten overzichtelijker worden, maar ook ‘lokaler’, zegt hij in een interview met het Financieele Dagblad. De opvolger van Ronald van Zetten (die verantwoordeljk is voor de huidige indeling) is van mening dat de huidige indeling niet op het gemak van de consument is gericht.
Jegen: 'De winkels zijn nu net zo ingedeeld als onze inkoop. Er is iemand die onderbroeken inkoopt en iemand anders die sokken inkoopt. Daarom liggen alle sokken bij elkaar, ongeacht het geslacht of de leeftijd.'
De winkels lijken te veel op een kleine supermarkten (verse melk, groente), meent hij.
Hema moet volgens hem mensen bedienen met salades, broodjes, versmaaltijden en hapjes voor bij de borrel. De insteek moeten gebruiks- en gemaksmomenten worden.
Jegen weet waar hij het over heeft, hij werkte eerder bij supermarktbedrijven Ahold en Tesco.
Hij vergelijkt de Nederlandse winkels met die in Frankrijk, waar op een kleiner oppervlak betere rendementen worden gehaald.
Uit het buitenland komt nu de meeste groei, zowel door goed draaiende winkels als de nog altijd voortzettende expansie van Hema, zo meldt het FD.
Een ander verandering die hij gaat inzetten is dat Hema in de toekomst niet overal meer hetzelfde aanbod zal hebben.
De productgroepen zullen niet veranderen, wel de samenstelling en de indeling van de winkels zelf.
Website
De webwinkel zal ook worden aangepakt. De nieuwe topman zegt in het interview zich voor de huidige site te schamen. Zo moeten consumenten soms lang wachten op producten die gewoon in de winkel liggen. Online maakt 3 procent van de omzet (30 miljoen euro) uit, dat moet 10 tot 15 procent worden, geeft Jegen aan.
Bron: Het Financieele Dagblad
Foto: Martin de Witte
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!