Dat is te lezen in een rapport dat IAB Europe presenteerde tijdens DMexco. Het rapport dat is opgesteld met IHS Markit laat zien dat Europese programmatic reclamebestedingen vorig jaar groeiden met 42% van 5,7 miljard euro in 2015 naar 8,1 miljard euro in 2016. Dit betekent dat ietsje meer dat helft (50,1%) van de Europese bestedingen aan online display advertenties nu programmatisch wordt verhandeld.
De snelste groei komt voor rekening van programmatic video, dat toenam met 155% en nu goed is voor ruim 45% van de totale online video advertentie uitgaven. Het digitale kanaal met het hoogste aandeel ‘programmatic’, is nog steeds mobile. 65% van de mobile uitgaven was in 2016 programmatic.
Programmatic opbrengsten per formaat:
• Mobiel - € 3,5 miljard
• Video - € 1,37 miljard
Programmatische opbrengsten per regio:
• West-Europa - 7,5 miljard euro
• Midden- en Oost-Europa - 0,6 miljard euro
De verschillen in adoptie van programmatic tussen landen is overigens groot. Minder volwassen reclamemarkten lopen achter op marktleiders als Groot Brittannië en Nederland.’ Verder ziet Daniel Knapp, Executive Director TMT bij IHS Markit, een bedreiging voor de verdere groei van digitale reclame in Europea. Dit als gevolg van de onzekerheid die het gevolg is van nieuwe Europese regelgeving voor van het verzamelen en gebruiken van data.
Download hier het complete rapport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!