Beeckestijn Business School start in september met de post-HBO opleiding Omnichannel Retail Marketing. Adformatie vroeg aan Hans Molenaar oa waarom zij juist voor deze branche een aparte marketing opleiding zijn gestart.
1. Jullie bieden al diverse online marketing opleidingen aan. Waarom is ook nog een opleiding specifiek voor retailers?
'We hebben al een opleiding voor marketeers waarbij we marketeers forceren digitaal te denken, zowel vanuit strategie als tactiek en operatie. Retailers hebben te maken met een specifieke problematiek: hoe kunnen zij de sterkte van hun huidige kanalen gebruiken in hun online strategie. In deze retail opleiding willen we hier specifiek op ingaan. We verwachten ook dat toeleveranciers van retail geïnteresseerd zullen zijn in deze opleiding. zoals groothandels, software leveranciers, consultants en ook fabrikanten. Hoe beter zij met retailers kunnen samenwerken op het gebied van omnichannel, hoe groter het succes. Een goede omnichannel strategie is de enige remedie tegen het online geweld van pure e-commerce spelers.'
2. Vanaf welke bedrijfsgrootte is deze Omnichallen Retail Marketing opleiding interessant?
'Van eenmanszaak tot grote landelijke ketens. Waarom? Omdat geen enkele retailer zich kan permitteren niet online actief te zijn. Voor sommigen is het een service en marketing kanaal en voor andere is het belangrijkste verkoop kanaal.'
3. Hoe is het volgens jou momenteel gesteld met kennisniveau van retailers op gebied van Retail Marketing?
'Er is veel kennis aanwezig echter de positie van veel marketeers binnen retail is zwak. Binnen retail heerst vaak inkoop en category management. Waar zij succesvol mee zijn geworden werkt niet meer binnen e-commerce. Ze moeten zich opnieuw uitvinden en marketeers spelen hierbij een belangrijke rol. Retailers die niet serieus gaan investeren in kennis en kunde op het gebied van online en omnichannel retail zijn ten dode opgeschreven.'
4. Welke tips kun je retail marketeers nu al meegeven?
'Zet een online strategie op. Kijk hoe je online je klantendoelstellingen op het gebied van klantbehoud, klantontwikkeling en klantwerving kunt realiseren. Snel geld verdienen is er niet bij verwacht geen korte termijn succes en denk niet de targets van dit jaar ermee te behalen. Alle online initiatieven beginnen klein en hebben tijd nodig. Echter nu niets doen betekent het einde van het bedrijf!'
5. Niet alleen de retailwereld verandert, maar ook die van opleidingen. Wat zijn de laatste opleidingstrends?
'Dat klopt. We zien dat opleidingen steeds korter en resultaat gerichter moeten worden. De kennis dient direct in de praktijk te kunnen worden omgezet in concrete plannen en activiteiten. In alle onze opleidingen dagen we onze deelnemers uit om met plannen en solide business cases te maken die direct na de opleiding omgezet kunnen worden in activiteiten die organisaties helpen optimaal gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die er volop zijn.'