Als eerste is dat de relatie met lokale adverteerders, waar Groupon als sinds zijn oprichting veel tijd en energie in heeft gestoken. Hoewel adverteerders sinds kort hun aanbiedingen online bij Groupon kunnen aanbieden heeft de site met zijn sales force een voorsprong op de diverse ‘online-only’ concurrenten.
Als tweede is dat Groupon’s Deal Feed, een deal feed met een Twitter-achtige look & feel waarmee gebruikers op de hoogte kunnen blijven van de deals van bedrijven waarin zij geïnteresseerd zijn.
Als derde zijn dat de Groupon Stores, een self-serve service voor bedrijven die hiermee hun eigen Groupon deal store kunnen opzetten en beheren zonder de forse (50%) standaard commissie te betalen. In plaats daarvan is de vaste commissie 10% van de sales, plus een optionele 20% als Groupon de Store via email promoot.
Als vierde breidt Groupon zijn business model uit van het ‘one deal a day’ model naar een model waarin Groupon meerdere deals aanbiedt van zowel lokale bedrijven als e-commerce spelers. Dit maakt Groupon tot een flash sale hub.
Als vijfde heeft Groupon zijn gift store Grouponicus geïntroduceerd. Dit is een Groupon Store met cadeaugerelateerde deals, enigszins vergelijkbaar met initiatieven van eBay en Amazon.
Als zesde en laatste heeft Groupon recent zelf ook een aantal coupon sites overgenomen, waaronder de ‘things-to-do-before-you-die’ community site Diddit en lokale advertentie- en deals site Offerfoundry (beide onderdeel van Ludic Labs), en de Europese concurrent CityDeals.
Deze 6 troeven kunnen Groupon m.i. niet alleen de online ‘deal hub’ maken maar geven ook een goed inzicht in de toekomstige scenario’s van social commerce: customisation voor bedrijven, personalisation voor consumenten, en niches voor beiden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!