Recma komt tweejaarlijks met een rapport met de stand van zaken bij mediabureaus die onder een holding vallen en de holding zelf. Voor dit laatste onderzoek dat in december 2017 werd gepubliceerd werden 700 bureaus in 46 landen van 17 internationale netwerken tegen het licht gehouden.
Het Franse onderzoeksinstituut beoordeelt de mediabureaus op 18 criteria, waaronder klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, new business en capaciteiten. Zo ontstaat een puntenaantal dat de kwaliteit van bureaus en netwerken weergeeft.
GroupM en DAN
GroupM (WPP, met bureaus Mindshare, MediaCom, Wavemaker (voorheen MEC en Maxus) staat zeer ruim bovenaan met 5341 punten. Dentsu Aegis Network (DAN) is tweede en hoewel het gat groot is, komt het netwerk dichterbij in vergelijking met juli 2017. Daarnaast vergroot DAN de voorsprong op Omnicom dat van 3 naar 4 f daalt. De derde plaats is nu voor Publicis. IPG Mediabrands en Havas Media volgen op 4 en 5.
DAN scoort het hoogst als het gaat om new business.met een winst-versus-verlies balans van 1,5b miljard dollar. AB Inbev,, P&G (Nordics), GM en Shanghai VW waren vier mega-accounts die DAN binnenhaalde. Wel werden Opel en Lego verloren.
Havas Media staat tweede in new business balans met bijna 500 miljoen dollar. De derde plaats is voor GroupM met 405 miljoen.
Bureaus
Carat blijft wereldwijd het best scorende mediabureau. MediaCom is nu tweede ten opzichte van juli. OMD daalt van 2 naar 3, Wavemaker stijgt naar 4 en Havas Media moet twee plaatsen terug.
MediaCom was het beste in new business in 2017 (dat zagen we ook terug in Nederland), met 15 procent van in totaal 13 miljard dollar.
EMEA
In de regio EMEA (waar ook Nederland onder valt) staat Carat voor de tiende keer op rij op nummer één.
Beeld: GroupM Deutschland