Premium

Geld nodig? Activeer de crowd!

Startende en (snel)groeiende, innovatieve bedrijven kiezen steeds vaker voor crowdfunding. En dat is niet alleen omdat banken de hand op de knip houden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Geld nodig voor een startup? Of om een bedrijf een volgende stap te laten maken? Voorheen was het de gebruikelijk (en eigenlijk enige weg) om bij de bank langs te gaan. Maar sinds de kredietcrisis zijn de banken een stuk kritischer geworden. Vooral startende bedrijven en mkb-ondernemers merken dat het moeilijk is een financiering te krijgen. Geen wonder dat steeds meer ondernemers kiezen voor financiering door het publiek, ofwel crowdfunding.

Crowdsourcing

Crowdfunding is afgeleid van de term crowdsourcing. Crowdsourcing betekent dat de consumenten bepalen hoe een product dat nog in de ontwikkelingsfase is er uiteindelijk uit komt te zien, of bepalen welke marketingconcepten de moeite waard zijn. Dit laatste is ook waar crowdfunding op is gebaseerd. Een crowdfundingplatform biedt verschillende projecten aan waaruit investeerders kunnen kiezen. Zo bepaalt de crowd welke projecten geloofwaardig en interessant genoeg zijn om in te investeren.

De bedragen waar het om gaat, worden serieus: vorig jaar haalden bedrijven in Nederland 32 miljoen euro op via crowdfunding, zo blijkt uit cijfers van ‘crowdfunding consultancy’ Douw&Koren. Voor dit jaar verwacht men bijna een verdrievoudiging tot zo&;n 85 miljoen euro.

Misvatting

Inmiddels is er ook een ruime keuze aan crowdfundingplatforms waar investeerders een keuze kunnen maken uit verschillende projecten. Een door Douw&Koren samengesteld overzicht bevat zo’n tachtig platforms.

Een van de nieuwe spelers is Kapitaal Op Maat. Het platform is eind vorig jaar ontstaan op initiatief van Agium Finance & Control en is sinds begin dit jaar operationeel. KOM richt zich volgens directeur Pim van de Velde specifiek op het mkb-segment, in het bijzonder op ‘ondernemingen die hebben laten zien dat ze levensvatbaar zijn en die kapitaal nodig hebben om volgende stap te zetten’.

Daarmee is gelijk de eerste misvatting aangekaart: dat crowdfunding vooral iets zou zijn voor startups. Startups zijn vanuit publicitair opzicht nu eenmaal reuze sexy. Iedereen kent de succesverhalen, zoals van de Pebble Smartwatch dat via Kickstarter ineens 10 miljoen in handen kreeg. ‘Klinkt mooi’, vindt Van de Velde, ‘maar mensen zouden zich niet moeten blindstaren op dergelijke verhalen. Die Pebble-story is uniek in zijn soort. Ook op Kickstarter vind je veel meer projecten die niet geslaagd zijn dan wel.’

Behoedzaam

Kapitaal op Maat kiest voor een behoedzamer benadering. Projecten die worden aangemeld, ondergaan eerst een intensieve screening. Driekwart valt dan al af. Van de resterende projecten is de slagingskans echter hoog, verklaart Van de Velde. ‘Van de elf projecten die wij tot dusver op ons platform hebben gevoerd, hebben er zeven het gehaald (lees: het kapitaal opgehaald, red.). Twee projecten hebben het niet gered en van twee andere is de afloop op dit moment nog ongewis.’ Maar ook dat is crowdfunding, vervolgt Van de Velde: ‘Niet elk project slaagt, de crowd bepaalt.’

De ondernemer staat daarbij overigens niet machteloos langs de kant. ‘Om een project van de grond te tillen, zal die een actieve rol moeten vervullen. Uiteindelijk gaat het er immers om het publiek te activeren door de inzet van sociale media – Twitter, Facebook en LinkedIn. Hoe actiever de ondernemer z’n contacten benadert met sociale media, hoe groter de kans van slagen.’

Kring van bekenden

De ervaring leert dat de beste respons van financiers doorgaans komt uit wat Van de Velde noemt ‘de eigen, warme kring van bekenden’. ‘De eerste 30 procent komt uit die groep. Is de inleg eenmaal boven de 50 procent, dan versterkt dat het vertrouwen in het project en volgt de rest ook.’

Een crowdfunding-campagne is niet alleen een manier om geld op te halen, het genereert ook aandacht voor je project of onderneming, zegt Van de Velde. ‘Er zijn bedrijven die eerder kiezen voor crowdfunding vanwege de marketingimpact dan als een manier om geld bijeen te krijgen.’

Tips voor succesvolle crowdfunding

1. Maak je project persoonlijk.
2. Start met promoten van je project voordat je live gaat
3. Pitch je plan in een persoonlijke video
4. Maak gebruik van je eigen netwerk
5. Maak een marketingplan
6. Een ‘bekende’ ambassadeur trekt meer media aandacht
7. Ga op zoek naar free publicity
8. Creëer betrokkenheid met de investeerders
9. Verwijzing in autohandtekening e-mail

(Bron: Kapitaal Op Maat)

Dit artikel staat in Adformatie 18

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie