Vandaag passeerde het Bel Me Niet Register de 7 miljoen inschrijvingen.
In september 2009 voorspelde ik bij Molblog dat dit aantal behaald zou worden op 31 december 2011.
Destijds hadden nog geen 2 miljoen consumenten zich ingeschreven.
Het is dus goed mogelijk om het gedrag van een grote groep consumenten over een periode van meer dan 2 jaar zeer nauwkeurig te voorspellen.
De werkelijke aantallen, op dit moment in het register, zitten erg dicht bij de voorspelde aantallen, zie ook het grafiekje waar de blauwe punten de voorspelling weergeven en de rode lijn het werkelijke aantal. Opgemerkt moet worden dat het BMNR in het eerste jaar harder steeg dan voorspeld, maar dit is deels ook te wijten aan het feit dat het BMNR begon met een groter beginbestand de eerste aanname. Tevens lijkt het er op dat de inschrijvingen momenteel harder afzwakken voorspeld hadden. Als we nu de rode lijn zouden doortrekken dan zouden we in 2014 ongeveer een miljoen inschrijvingen lager uitkomen dan het origineel voorspelde aantal. Maar over een periode van ruim 5 jaar is dat een geringe afwijking.
Strategie is simpel
Bedrijven in het segment waarin wij actief zijn, die niet de moeite hebben genomen om te anticiperen op deze ontwikkeling, verkeren op dit moment in flink zwaar weer, of zijn zelfs al verdwenen. In de callcenter branche zijn honderden banen verloren gegaan en in de direct marketing branche vast evenredige hoeveelheid. Waar het natuurlijk om gaat is dat op deze wijze pijnlijk(?) duidelijk is dat bedrijven vaak veel beter en bovendien heel eenvoudig kunnen anticiperen op consumenten gedrag. Wat kopen mijn klanten over 3 jaar, hoeveel kopen ze, via welke kanalen kan ik ze bereiken enzovoorts, enzovoorts. Ik kan in ieder geval met trots aangeven dat “mijn” bedrijf, dat zich volledig richt op consumenten marketing, met succes haar strategie heeft gewijzigd zodra duidelijk werd, op basis van deze voorspelling, hoeveel markt er nog beschikbaar zou zijn voor direct (tele)marketing. Meer en meer richten wij ons op het succesvol helpen van andere bedrijven, u raad het al, door het maken van dit soort voorspellingen en het monitoren van gedrag.
Doen
Het goede nieuws is dat ook binnen uw klantenbestand meer dan voldoende aanwijzingen zijn te vinden om uw strategie te (her) formuleren en nu al succesvol te anticiperen op de ontwikkelingen van de komende paar jaren. Alles dat nodig is, is de data van uw klanten. Op basis van hun gedrag van gisteren en vandaag kunt u solide uitspraken doen over hun gedrag van morgen. Op basis daarvan kunt u bepalen hoe u budgetten verdeeld tussen werving, retentie en loyaliteit. U kunt een strategie formuleren op het gebied van new business, up sell of cross sell. En ineens is de toekomst geen mistige wolk meer, maar weet u wat u te doen staat. In ieder geval voor de komende paar jaar. En ik weet zeker dat u succesvol zult zijn. Succesvol zaken doen is namelijk geen plannen maken op gevoel en moodboards, maar beginnen bij de feiten.
Benieuwd naar voorspellingen ten aanzien van uw bedrijfsvoering? Ik hoor het graag!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!