Niet veel nieuws onder de zon: net als vorig jaar wordt de supermarktfolder door boodschappers het vaakst genoemd als het gaat om informatie en inspiratie. 55 procent van de mensen zegt de folder altijd of vaak te gebruiken voor wekelijkse aankopen (in 2017 en 2018 waren dat vergelijkbare percentages). Zelfs 64 procent zegt zich te oriënteren (bijvoorbeeld op aanbiedingen) aan de hand van de supermarktfolder (idem). Andere antwoorden (vooral media) volgen op grote afstand. 20 procent zegt zich niet te oriënteren. 16 procent kijkt op internet en ook 16 procent noemt displays in de supermarkt. Advertenties (8 pct), reclame op tv (6 pct) en reclame op radio (1 pct) volgen op respectabele afstand. Dat blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte Branchegroep Retail (N=2274). Ook weinig beweging zit er in het cijfer over switchgedrag door folders. 36 procent zegt zelfden of nooit een andere supermarkt te bezoeken door een aanbieding uit een weekfolder. Bijna een kwart doet dit altijd of vaak. De rest? Soms.
Picnic als een raket
In de antwoorden op de vragen naar online boodschappen doen zit meer beweging. In de ranking an sich is niet veel veranderd, wel in de onderlinge verhoudingen. Albert Heijn houdt al jaren de koppositie. 57 procent zeg wel eens online te bestellen bij de grootgrutter uit Zaandam. In de jaren ervoor was dat 57 en 58 procent. De runner-up, Jumbo, moest echter een veer laten.
Vorig jaar bestelde 34 procent daar wel eens. Dit jaar is dat 31 procent. Mogelijk speelt Picnic daar een rol in, de meest agressieve groeier. In 2017 bestelde 11 procent daar wel eens, het jaar daarna 20 procent, in 2019 is dat 28 procent. Plus volgt met 14 procent, met een aardige stijging ten opzichte van 2018 (10 procent). De hoogste besteding per keer voor online boodschappen zien we bij Albert Heijn (90 euro). De vier volgers die elkaar niet veel ontlopen (tussen 63 en bijna 70 euro per keer) zijn Hoogvliet, Plus, Jumbo en Dekamarkt. Bij Picnic wordt gemiddeld 48 euro per keer gespendeerd.
Leuker
Dan nog twee interessante onderzoeksresultaten. 67 procent van de mensen zegt (zeer) tevreden te zijn over de kosten voor bezorging. Dat percentage is fors gestegen ten opzichte van vorig jaar (53 procent).
Inzoomend op de non-believers – mensen die nooit online producten bestellen – worden drie argumenten vaak genoemd. Ten eerste het feit dat de supermarkt dicht bij huis ligt (56 procent), daarna in gelijke percentages (44 procent) de beleving (‘ik vind winkelen in een gewone supermarkt leuker’) en de wens om producten eerst te bekijken en vast te houden voordat ze in het mandje gelegd worden.
Het volledige onderzoek van Deloitte is hier te vinden.