De papieren versie van Adformatie meldt vandaag dat de gratis webbrowser Firefox, één van de grootste concurrenten van Microsoft's Internet Explorer, in november een bereik had van 23,3% van de Europese internetters. Als Firefox-gebruiker merk ik echter dat veel websites niet geschikt zijn voor deze browser.
Het marktaandeel van Firefox in Nederland ligt met 14% onder het Europese gemiddelde dat door onder andere Finnen en Slovenen (bijna 40% marktaandeel) hoog wordt gehouden. Dat betekent echter niet dat 14% van de Nederlandse internetters websites dient te bekijken die met uitgelopen menu's en op andere plaatsen getoonde of niet-functionerende content slechts een schim zijn van de site die de designer ooit beoogde (zie voor voorbeelden de links bij 'Gerelateerde items').
Onwetendheid, onkunde of onwil bij marketeers en webbouwers? De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Webbouwers zijn zich zeker wel bewust van dit verschijnsel, maar marketeers kijken naar het nog beperkte marktaandeel van Firefox en besluiten dat kleine beetje budget wat nodig is om websites Firefox-vriendelijk te maken niet uit te geven. Jammer, dat kost hen 14% bereik...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!