De fastfood-sector is vorig jaar stevig gegroeid. De plus van 8,7 procent werd deels gerealiseerd door hogere prijzen, de verkoopvolumes stegen met 5,7 procent. Nederland zag 130 vestigingen van fastfood-restaurants hun deuren openen in 2017. ABN Amro verwacht voor 2018 een stijging van de verkoopvolumes van fastfood-restaurants met 5 procent.
Dat meldt de bank in een sector-update. ABN Amro: ‘In de afgelopen zeven jaar was al sprake van een stijging van 25,1%. Omdat prijzen hoger lagen, steeg de omzet 45,7% in die periode.’
Dunkin' Donuts
Internationale ketens als Five Guys en Dunkin’ Donuts vestigen zich volgens ABN Amro graag met meerdere locaties in ons land. Sonny Duijn, sector-econoom bij de bank: ‘Zij profiteren bijvoorbeeld van het aantal eetmomenten. Doordat consumenten inmiddels zo’n zes eetmomenten op een dag hebben, in plaats van de traditionele vier, wordt er vaker buitenshuis geconsumeerd. De meer verwenmomenten komen tezamen met de behoefte aan snel en gemakkelijk (klant-en-klaar) eten, Fastfood-restaurants ten goede.’
Fritesjuwelier
Een trend die deze branche volgens Duijn kenmerkt, is de toenemende focus van consumenten op ‘gezond consumeren’. Hij zegt: ‘Hierdoor zijn concepten ontstaan die enkel biologisch en vers voedsel bereiden, zoals Fritesatelier en Croquetten Boutique. Tegelijkertijd voegen gevestigde Fastfood restaurants een gezond(er) en vegetarisch assortiment toe, zoals McDonalds met salades en glutenvrije burgers.’
Hoogconjunctuur
Overigens groeiden de totale bestedingen aan eten en drinken, onder invloed van de positieve economische omstandigheden. De totaalomzet is nu circa 59,5 miljard euro (bron: FSIN). De omzet van het segment out-of-home groeide met 4,1 procent harder dan die van het at-home-segment (+3,4 procent).
Beeld: de Summer Crisp Parmesan burger van McDonald's
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!