Facebook: de brug van bereik naar impact met je tv-campagne

Facebook opende dmexco, de beurs voor digitale marketing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Twee dagen lang staat de Kölner Messe in het teken van de dmexco. Dertigduizend bezoekers overstromen de beursvloer, bezoeken stands, leggen zakelijke contacten en volgen een of meerdere van de vele seminars die gegeven worden. In 48 uur zie je het nieuwste van het nieuwste op het gebied van digital marketing - in de meest brede zin van het woord. Media, creatie, data, technologie, mobile, display, social, content en/of performance; voor iedereen is er iets relevants te vinden, 

Facebook
Het thema is Bridging Worlds en Facebook trapt de beurs af. Facebook presenteert een onderzoek over de impact van Facebook-video’s op je sales in vergelijking met traditionele tv-commercials. 

Facebook-video
Nik Shah, Measurement Partnerships Lead Germany vertelt iets dat we al weten: online video is van toegevoegde waarde op je tv-campagne in het bereiken van je doelgroep. Nu is dit ook specifiek voor Facebook-video bewezen: Facebook zorgt gemiddeld voor 28% incrementeel bereik. De basis hiervoor is een studie onder 19.000 panelleden, in samenwerking met GfK.

Bereik
Iets dieper de cijfers in: op basis van maandelijks bereik is tv nog steeds het krachtigste medium, ook bij de minder actieve tv-kijkers. Maar zodra je gaat kijken naar dagelijks bereik, dan zie je in deze groep dat Facebook in één dag een groter bereik heeft dan tv. 

Impact
Maar hoe zit het dan met impact? In samenwerking met Salesbrain keek Facebook of er verschillen in uplift van koopintentie zichtbaar waren. Daar waar tv de koopintentie met 12% wist te doen stijgen, was dit bij Facebook 26%.

Dit is natuurlijk veel interessanter dan het verhaal over bereik. Maar Facebook heeft nog geen tools die je helpen met het genereren van zoveel mogelijk effect met video. Sterker nog, in deze studie ging het om tv-commercials die één-op-één op Facebook werden ingezet. Dit houdt dus in dat als je je écht in je doelgroep verdiept en Facebook-video inzet met een op de juiste doelgroep afgestemde look, feel en boodschap, je nog veel interessantere resultaten zou kunnen behalen. 

Wij van Facebook
Nik eindigde zijn verhaal niet met een "Wij van Facebook adviseren Facebook” verhaal. Tv levert gemiddeld meer bereik en Facebook scoort beter op impact. Zijn advies was dan ook om vooral beide kanalen in te zetten bij je campagne en zo te profiteren van de synergetische effecten van de twee. En met dit bruggetje bracht hij beide werelden weer prachtig bij elkaar.

Deze gastblog is geschreven door ,   bij -rlvnt" target="_blank">RLVNT.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie