De voorspellingen gaan al een tijdje mee: 'het einde van Facebook nadert', ‘Twitter heeft zijn langste tijd gehad.’
‘Maar liefst 16 procent minder tieners actief op Facebook!’, 'de jongeren lopen echt weg', 'er zijn heel veel inactieve Twitteraars'!
Toch groeien beide socialemediaplatformen nog steeds.
Maar het verschil tussen Twitter en Facebook zal wel toenemen, voorspelt eMarketer.
Digiday zette het aan de hand van cijfers van eMarketer op een rijtje.
De verwachting is dat Twitter tot 2018 in ieder geval sneller zal groeien dan Facebook, maar dat er die groei wel afneemt.
De groei van Twitter zal van 49,9 procent dalen naar 10,7 procent in 2018.
Facebook: van 27,2 procent in 2012 naar 8 procent.
Twitter groeit in 2014 met 24,4 procent.
Het aantal gebruikers in de regio Azië-Pacific (32,8 procent)is al groter dan dat in Europa en Noord-Amerika (23,7 procent), zelfs zonder China.
De groei van Twitter zal vooral voor de rekening van landen als India en Indonesië komen.
Facebook gaat van 840 miljoen in 2012 naar ruim 1,5 miljard. Twitter van 140,3 miljoen naar 387 miljoen in 2018.
Dat is nogal een verschil.
Bloomberg gaf begin dit jaar al een vergelijking: Facebook voegde in 2013 het equivalent van 73 procent van Twitters user base toe aan Facebook.
Als we kijken naar eMarketers-cijfers wat betreft mobile ad-uitgaven wereldwijd, ziet het er naar uit dat Facebook ook hier het van Twitter wint.
Facebook zal dit jaar een aandeel van 21,7 procent van de mobile ad-markt voor zijn rekening nemen. In 2012 was dat nog 5,4 procent.
Twitter komt dit jaar op 2,6 procent (in 2012 1,5 procent).
Ter vergelijking: de grootste is natuurlijk nog steeds Google: Dit jaar 46,8 procent aandeel in de mobile ad-markt, in 2012 nog 52, 6 procent.
Twitter zelf zegt dat het aantal gebruikers niet het belangrijkste is als het om invloed gaat.
Digiday schrijft dat dit waar in als we kijken vanuit de consumenten (bijvoorbeeld het effect van Ellen Degeneres’ selfie).
Maar de vraag blijft of dit ook zijn effect heeft op de beurswaarde van Twitter. Heeft het online effect van Twitter ook positieve effecten voor het merk offline?