Deze cijfers werden gisteren bekend gemaakt op de jaarlijkse Interact-conferentie van IAB Europe, die dit jaar plaatsvindt in Amsterdam. De online reclamemarkt groeide vorig jaar met 12,2% tot 41,8 miljard euro. Daarmee toont het onderzoek aan dat de bestedingen aan online reclame die aan televisie reclame overschrijden.
In alle landen die dit jaar aan de studie deelnamen nam de groei toe. In twintig markten was sprake van groei met dubbele cijfers en in drie landen was de groei zelfs hoger dan 30%. Mobiel blijft de groei aanjagen; met een sterke toename van zowel mobiele display als mobiele zoekmachine bestedingen met gemiddeld meer dan 50%.
Mobiele display reclame is goed voor een omzet van € 5,4 miljard, een groei met 53,3% ten opzicthe van het vorige jaar. Mobiel heeft een aandeel van eenderde in de display markt. Online video blijft eveneens sterk groeien als advertentiekanaal, met name voor branding campagnes, en telt nu mee voor 18,2% van de online reclamemarkt.
De IAB Europe AdEx Benchmark studie verdeelt de online advertentiemarkt in drie categorieën: Display, Search en Classifieds. Display advertising blijkt voor het derde achtereenvolgende jaar het beste te presteren, met een groei van 13,8% en een totale waarde van inmiddels € 16 miljard. Search blijft de grootste categorie, met een groei van 12,9% en een marktwaarde van € 19,1 miljard.
Top 10 Europese landen
(bestedingen in miljarden)
Groot-Brittannië – €14.2
Duitsland – €5.9
Frankrijk – €4.2
Rusland – €2.6
Italië -€2.3
Nederland – €1.7
Spanje – €1.6
Zweden – €1.6
België – €0.9
Zwitzerland – €0.9
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!