Mijn grootouders hadden een pannenkoekenhuis op de Lage Vuursche. Voor mijn opa en oma ging het er simpelweg om dat gasten aandacht, tijd, geld en vertrouwen met hen ruilden en allebei de partijen een goed gevoel hadden bij die transactie. Zo simpel vonden mijn grootouders marketing en zo ben ik ook opgevoed.
Wanneer ik nu op een verjaardag wel eens aangeef dat ik marketeer ben, dan komt vaak het antwoord ‘oh dan smeer jij mensen dus wat aan’. Vijftig jaar marketing en een groot deel van de mensen ziet het marketingvak als een vak van aansmeren. We hebben het er zelf naar gemaakt.
Goed gevoel
Anno 2016 hebben we te maken met mondige consumenten, met transparantie en nieuwe concurrenten die staan te trappelen om jouw markt en klanten over te nemen. Toch maken relatief weinig marketeers in het vak zich echt druk over de vraag, of wat ze qua marketing en reclame beloven aan klanten, ze ook daadwerkelijk kunnen waarmaken. Want daar begint het, wanneer je allebei een goed gevoel over de ruil wil hebben.
Conimex
De Rabobank heeft het schaamteloos over ‘aandeel in elkaar’, terwijl een hoop klanten zich in de steek gelaten voelen door Rabobank voor wat betreft Liborfraude, Euriborfraude of te hoge boeterentes bij hypotheek. Unilever predikt om het hardst over duurzaamheid, maar belazert de kluit wanneer het gaat om een foodfestival waar ze op slinkse wijze Conimex aan de man brengen. En het bureau is er nog trots op ook.
Toekomstigbestendige belofte
Marketing gaat over de kunst van het verleiden, daar is helemaal niks mis mee. Maar laten we dit vanaf nu doen met beloftes die we ook kunnen waarmaken naar consumenten. Wetende dat je met een ‘duurzame belofte’ of ‘toekomstbestendige belofte’, een belofte die je kan waarmaken, in deze veranderende wereld altijd de beste marketing zult bedrijven. Want zo’n toekomstigbestendige belofte is de enige weg naar een volgend jubileum.
Stephan Fellinger is mede-eigenaar van De Zaak van Vertrouwen