De feiten: Radio 538 blijft marktleider op 10+. Ten opzichte van een maand geleden stijgt de zender nog iets op 20-34 jaar maar levert op 20-49 jaar 0,8 procent in. Daarmee is de zender op deze doelgroep nog wel iets groter dan een jaar geleden.
NPO Radio2 blijft stabiel ten opzichte van de vorige meting bij 10+ maar stijgt door bij met name 20-34 en 20-49 jaar en zit nu Qmusic bij 20-49 jaar op de hielen.
Radio Veronica en het Giel Effect
Radio Veronica schrijft weer overall groene cijfers ten opzichte van de vorige meting, interessant is om te kijken of dit effect (mede) is toe te schrijven aan de komst van Giel Beelen. De stijging van Veronica is in het tijdvak 06.00-09.00 uur werkdagen net wat hoger dan de overall stijging.
In het Giel-tijdvak stijgt Veronica op zowel 20-34 jaar als 20-49 jaar. Toch is het marktaandeel in dit tijdvak nog wat lager dan het gemiddelde marktaandeel, dus er is nog ruimte om verder te stijgen. En vergeleken met de cijfers van een jaar geleden is er nog wel een daling. Daarom is er nog geen reden om op de lauweren te gaan rusten.
NPO Radio 5 versus 3FM
Ja, kabelzender NPO Radio 5 is 3FM voorbij qua marktaandeel. Opvallend is dat NPO Radio 5 dit realiseert met de helft van het aantal (wekelijkse) luisteraars.
Is er dan geen positief nieuws over 3FM te melden? We kijken daarvoor even naar de core doelgroep van 3FM, alhoewel er zelfs binnen de NPO onduidelijkheid is welke die precies is (15-35 of 18-34 of 20-34???).
Binnen 20-34 jaar daalt de zender in deze meting ook weer wat ten opzichte van de vorige meting (van 9,2% naar 9,0%). In de ochtend lijkt de zender last te hebben van de terugkomst van Giel, het zenderaandeel van de ochtendshow van Domien daalt binnen 20-34 jaar van 11,3 naar 9,8 procent. Het lichtpuntje zit in de middagshow van Mark en Rámon, zij zorgen op tijdvakniveau wel voor een stijging op 20-34 jaar.
Qmusic
Nee, de zender is nog niet terug op het hoogtepunt van het vorige jaar en verliest ten opzichte van de vorige meting ook weer terrein. De nieuwe ochtendshow van Mattie, Fien en Ingmar levert ook in ten opzichte van de vorige meting, dus er is nog zeker werk aan de winkel, zeker ook omdat dit in alle commercieel relevante doelgroepen van Qmusic te zien is.
Radio 10
Talpa-zender Radio 10 is, naast NPO Radio2, het succesverhaal van het afgelopen jaar. Op 20-49 jaar is de zender 3FM op 0,1 procent genaderd. Er lijkt maar geen einde aan de stijging te zitten en het plafond lijkt ook nog niet bereikt te zijn. Als we de cijfers vergelijken met een jaar geleden, dan is de groei in marktaandeel in alle leeftijdsgroepen te zien: 10+ +1,7 procent, 20-34 jaar +2 procent, 35-54 jaar +2,4 procent, 55-65 jaar +1,8 procent.
Ruud de Wild vs Coen en Sander
En tot slot nog opvallend: Ruud De Wild (NPO Radio 2) is Coen en Sander (538) voorbij als de grootste middagshow.
Evert Bronkhorst, Vizeum Netherlands
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!