Van alle vrouwen die spelen, doet driekwart (75 procent) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag.
Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology in december 2007, gehouden onder ruim negenduizend Nederlanders.
Om te voorzien in de groeiende behoefte aan meer inzicht in gamend Nederland lanceert TNS NIPO samen met Newzoo het Nationaal Gaming Onderzoek 2008.
Eerder onderzoek van TNS Nipo in de zomer van 2007 heeft al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig ? gemiddeld minstens een kwartier per dag - een game spelen.
Ongeveer de helft van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze dat?
Het populairst zijn games/spelletjes op game websites, de zogenaamde game portals. Maar liefst een op de drie Nederlandse vrouwen (36 procent) speelt hier games.
Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze gameportals, maar vier steken er bovenuit wat betreft aantal gebruikers: Zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl.
Van alle vrouwen die spelen doet driekwart (75 procent) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag.
"De meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat', aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlands bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand kent op haar 30 gameportals, w.o. spelletjes.nl.
Het populairst bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op CD-rom/DVD, waarbij men alleen tegen de pc speelt. 37 procent van alle mannen speelt dergelijke games. Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld.
Een dergelijke game via internet tegen anderen spelen doet bijna een vijfde (17 procent) van de mannen tegen slechts een op de tien (9 procent) vrouwen. Deze online games zijn vaak strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel spelen, 44 procent van alle jongens van 13 tot 19 jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag games.
Populair onder vrouwen zijn ook branded games of advergames. Een op de vijf Nederlandse vrouwen (21 procent) speelt deze weleens. Slechts 13 procent van de mannen laat zich hiertoe verleiden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!