Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat tot 60% van jongeren die hebben meegedaan aan een zelftest aangeven dat ze weleens een piep horen na het uitgaan. Zo'n 20% heeft die piep zelfs permanent, wat wijst op een onherstelbare gehoorbeschadiging. Toch zijn weinig jongeren te porren voor een zelftest. Ze zien een slecht gehoor vooral als ouderenprobleem. Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) heeft deze week zelfs aan jongeren gevraagd mee te denken met het opzetten van een campagne tegengehoorschade. In Israël hebben ze echter al een interessante jongerencampagne opgezet.
De Israëlische afdeling van Saatchi & Saatchi heeft voor de doven- en slechthorenden belangenclub Bekol een campagne opgezet om alsnog dit probleem bij jongeren onder de aandacht te brengen.
In de mobile game Sonar Invasion zit een verborgen gehoortest. Zonder dat jongeren het doorhebben krijgen ze aan het einde van de game plotseling de resultaten van de gehoortest te zien. Als er een hoorprobleem wordt geconstateerd, kan de gebruiker direct bellen met de hulplijn van Bekol.
De app (iPhone) is hier te te downloaden.
Bron: Osocio
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!