Consumentenbestedingen zullen na 2013 weer aantrekken dankzij online verkopen. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksprogramma Shopping2020. Voor het onderzoek zijn 444 experts gevraagd naar hun verwachtingen.
Belangrijk om op te merken is dat zij in hun voorspellingen rekening hebben gehouden met de verwachte impact van technologische ontwikkelingen. Rekenkundige prognoses, gebaseerd op historische trends zijn een stuk minder optimistisch dan de experts.
Niet alle voorspellingen zijn even wereldschokkend, zo zal de conclusie ‘de versmelting van online en offline verkoopkanalen is de toekomst van de retail’ voor niemand als een verrassing komen.
Volgens de experts groeien de online bestedingen met 145 procent door naar 27 miljard euro in 2020, dat is 36 procent van de totale consumptieve bestedingen. Verwacht wordt dat de bestedingen in de fysieke winkels in 2020 juist met 15 procent zullen zijn afgenomen tot 47 miljard euro.
Na een neergang in 2013 zal de totale B2B sector in 2020 weer met twaalf procent gegroeid zijn 73,6 miljard euro. Volgens experts valt te concluderen dat online de grote accelerator is achter de verwachte groei. Chross-channel kopers zouden weliswaar minder trouw zijn, maar wel meer geld uitgeven dan pure offline klanten.
De experts voorspellen verder:
- In 2020 blijft de webshop het dominante aankoopkanaal. (60 procent in 2012 en 56 procent in 2020).
- Het aandeel van online warenhuizen (19 procent in 2020) zal groeien ten koste van het aandeel webwinkels van merken en producenten (24 procent).
- De meeste aankopen zullen in 2020 gedaan worden via een tablet (33 procent) en een smartphone (21 procent) Dit ten koste van aankopen via laptops (-17 procent) en desktops (-21 procent)
- Van recente technologische innovaties zoals Google Glass (5%) en smartwatches (3%) wordt geen explosieve groei verwacht.
- De grootste online groei wordt verwacht in de reisbranche, de ticketverkoop en de telecomsector.
- Overall zien experts in home&garden het snelst groeiende segment.
Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin verschillende brancheverenigingen samenwerken. Aan het onderzoek werken 460 experts mee. Doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Voor meer informatie kunt u terecht op www.shopping2020.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!