De baas van Ilse Media, Joris van Heukelom, hield gisteren op DWWA een opmerkelijk leuk verhaal. Hij sprak (zonder Powerpoint) over hoe je dingen gedaan krijgt in organisaties, met name als het om vernieuwingen gaat en dan nog specifieker: nieuwe interactieve marketingzaken.
Hij keek ook nog even terug naar zijn avontuur bij DAG, dat onlangs ter ziele ging. Hij zegt:
'DAG zat gewoon niet in de juiste omgeving. DAG was te innovatief voor PCM. Het was veel meer dan een krant alleen, maar als je in een omgeving zit die alleen maar verstand heeft van kranten maken, dan gaan ze je ook daarop beoordelen. Iedereen rekent je af op het maken van de krant, omdat ze niets anders kunnen én weten. Dan leg je het af. Want dan ben je niet meer dan de vierde gratis krant.'
Hij had 10 tips om interactieve dingen aan te pakken binnen organisaties:
1. Je moet commitment van de mensen hebben. Je moet ze vragen: "Ga jij veranderen? Constant?" Als je in de digitale markt wilt werken moet je die houding hebben, anders red je het niet. Iedereen moet flexibel zijn.
2. Ga voor een dedicated online-staf. Bij Sanoma hebben ze de digitale troepen ook weggehaald bij de bladen en dat is veel beter. Want klassieke denkers school je dus echt niet om.
3. Je moet heel erg veel interesse hebben in de consument, je gebruiker.
4. Probeer wel een aantal zaken te standaardiseren. Je moet bepaalde benchmarks inbouwen. Als je alles loslaat en het werkt goed, dan ben je ze voor altijd kwijt, dan krijg je ze nooit meer bijeen.
5. Vier je succes stories! Meet het breed uit. Iedereen heeft altijd een mening én heel veel kritiek op wat je op internet doet. Tal van mensen zeggen dat ze altijd al wisten dat het helemaal niets zou worden. Laat ze zien dat er wel degelijk vooruitgang is en kijk voor je zelf wat de oorzaken van je succes waren.
6. Denk in triades. Vroeger waren techniek en content gescheiden. Bij internet is dat onwenselijk en onmogelijk. Daar gaat het gewoon samen. Heb respect voor de techniek, want daar moet je heel nauw mee samenwerken. En vaak zijn hun bezwaren ook terecht.
7. Innovaties zijn belangrijk, maar laat ze vanuit de merken beginnen. En daarbij moet je niet praten, maar uitvoeren. Toen ik bij Ilse begon hadden we 80 innovatieprojecten lopen. Ik heb dat teruggebracht naar twee. Anders is het niet te doen. Ik heb merken als Kieskeurig gezegd: "Jullie zitten in het cluster 'comparison'. Neem dat als uitgangspunt en bedenk wat je aan dat cluster kunt toevoegen dat zinvol is voor de gebruikers."
8. Probeer het niet te verkopen voordat het klaar is. Ga niet meteen denken: "is er wel geld mee te verdienen?" Dat komt later wel. Probeer het gewoon en neem risico.
9. Durf sub-strategieën te omarmen. Als het goed voelt, maar het past niet helemaal, dan moet je het toch doen.
10. Vergeet nooit: het draait om mensen, mensen én mensen. De grootste bedreiging van Ilse komt niet van Microsoft of de Telegraaf Media Groep. De dreiging komt van de jongens op de zolderkamers. Die niet gehinderd worden door juristen. Die niet elk kwartaal hoeven te rapporteren. Die alles mogen en ook doen!
En tot slot: dit zijn mijn 10 tips, maar vergeet niet dat het over zes maanden alles weer anders kan zijn'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!