Durven bureaus eigenlijk nog wel te falen?

Bureaus, vergeet de autonomie die je ooit had en kom van die apenrots af.

door Jan-Willem van Beek

&;Fail fast, fail often,&; is het adagium van Silicon Valley, de plek ter wereld waar de meeste innovatieve bedrijven, disruptors en start-ups vandaan komen. Maar hoe zit dat eigenlijk in onze branche? Durven bureaus te falen? Of zitten we vast in het verkopen van keynote-presentaties en houden we krampachtig vast aan onze eigen bedachte ideeën?

Hoog tijd voor een andere manier van werken voor bureaus die impactvol willen innoveren voor klanten. Stap 1: Kill your darlings, all of them.

1. Stop met zelfbedachte keynotes

Debrief, conceptpresentatie, we zijn ware keynote masters geworden die zonder de klant daarbij te betrekken alle liefde en aandacht stoppen in de verpakking van die briljante strategie, dat ultra-vernieuwende concept of state-of-the-art design. Als apen op de rots gaan we met dat flinterdunne vernislaagje de pitch in, klaar om de lofzang te ontvangen over hoe slim en creatief we wel niet zijn. Dit werkt wellicht voor het verkopen van een ‘geinig ideetje’, maar niet van een structurele oplossing. Daarvoor hebben we toch echt onze klant nodig. Door die al in de beginfase mee te nemen in je strategie, concept of design, valideer je niet alleen direct wat wel en niet werkt, maar creëer je ook begrip en draagvlak voor een richting. Er is niemand die zijn eigen business beter begrijpt, zijn product beter kent en weet wat wel en niet werkt in zijn organisatie, dan je klant. Maak daar gebruik van!
 

2. Shortcut naar een gebruiker 

We zijn ervaren rotten in het vak. Hebben op gevoel en instinct veel werk gedaan en al veel succesvolle projecten ontwikkeld. Helaas laten we ons ook bij nieuwe dingen die mensen moeten gaan gebruiken, te veel leiden door educated guesses. Hoe &;educated&; ze ook zijn en hoeveel ze ons in het verleden ook hebben gebracht, het blijft giswerk. En daar is maar één remedie voor: test de toepassing of het productbij een eindgebruiker. Die feedback is cruciaal om te weten of je op de goede weg zit. Doe dit zo snel mogelijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen ontvankelijk zijn voor feedback van gebruikers als dat snel gebeurt. Hoe later het duurt, hoe banger de ontvanger wordt voor de gevolgen en hoe krampachtiger die vasthoudt aan het oorspronkelijke idee. Die starheid kan je duurder komen te staan dan je denkt.
 

3. Pivot je idee

Bij een klant blijven we ons oorspronkelijke idee vaak als een stampvoetend kind verdedigen. Maar wanneer je bent afgeserveerd door een eindgebruiker moet je - ook uit naam van je klant - durven loslaten en te veranderen. In start-up land noemen ze dat ook wel pivot: aanpassen van je strategie, zonder overigens je visie compleet te veranderen. Uit pivots ontstaan vaak de beste toepassingen en producten. Zo begon Slack ooit als online multiplayer game, Twitter als podcast platform en Pinterest als social shopping tool. Pivot je dus een slag in de rondte, je ideeën worden er alleen maar beter van. En zakt de moed je in de schoenen, bedenk dan dat Rome ook niet één dag gebouwd is.
 

4.  Livegang is een begin in plaats van einde

Na livegang is een bureau vaak niet meer in play. Logisch. Het werk zit er immers op. Het briljante idee is uitgevoerd en in de coulissen staat de volgende klant alweer te trappelen. Maar eigenlijk begint het echte werk nu pas. Juist bij oplossingen die de kern van je klant raken, heb jij als bureau een rol om het product te tweaken en te verbeteren op basis van gebruikersdata. Vaak is dat geen taak die je kunt overlaten aan de jongens van de techniek, maar die het hele team moet oppakken: van strateeg, creatief, grafisch designer tot UX designer.

Vergeet dus de autonomie die je als bureau ooit had en kom van die apenrots af. Wie echt impactvol wil innoveren, moet samenwerken met de klant, kijken naar het gebruik van het product en continu verbeteren. Succes!

Jan-Willem van Beek is innovatiestrateeg en oprichter van Greenberry & Disrupted by Design

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie