De bedenkers omschrijven het als ‘van recycling naar precycling’. Nul afval is daarbij het doel. De bedenkers willen het afval uit de volledige toeleveringsketen minimaliseren, van producent tot de consument. In plaats van de gebruikelijke productverpakking en plastic zakken, kan de klant zijn eigen opbergdoos meenemen, ontvangt die een herbruikbare verpakkingen in de winkel of kunnen papieren zakken van gerecycled materiaal worden gevuld met producten uit de supermarkt.
‘De afschaffing van wegwerpverpakking heeft het voordeel dat waardevolle hulpbronnen zoals water en olie, die nodig zijn voor de productie, worden ontzien en overmatige productie van afval wordt voorkomen’, aldus het team initiatiefnemers dat bestaat uit professionals met een achtergrond in retail, packaging en marketing. ‘Ons doel is om de groeiende markt van Duitse consumenten te bedienen, die steeds vaker bewust winkelen, en ervoor zorgen dat de winkelenervaring heel anders wordt: duurzaam consumeren is sexy.’
Opvallend aan het plan is dat de bedenkers via crowdfunding aan hun startkapitaal willen komen. Das Team von Original Unverpackt heeft de mogelijkheid om via de site deel te nemen deze week gelanceerd met een promotiefilm. ‘Om eerlijk te zijn was het niet gemakkelijk om naast ons dagelijks werk, winkels en bereiksgebied te bepalen, het ontwerp uit te werken, franchisers en onroerend goed te zoeken, de financiering toe te lichten en te beginnen met slechts een crowdfundingcampagne, maar het staat’