Door: Bas Welling
Hoeveel reclame heeft u vandaag gezien? Bij wijze van experiment heb ik gedurende één dag geprobeerd bij te houden hoeveel reclame-uitingen ik tegenkwam. Ik werd wakker met reclame op m’n wekkerradio, m’n brood was ‘de lekkerste van Amsterdam’ en m’n brievenbus zat vol met advertenties. Ik hield het - met moeite - een dag vol, en aan het einde van de dag stond de teller op 462 momenten. Een onderzoek van de New York Times toonde aan dat mijn persoonlijk onderzoekje behoorlijk had gefaald. Een gemiddeld persoon in een grote stad wordt namelijk geconfronteerd met 4.000 reclames en merken. Elke dag! En datzelfde onderzoek laat zien dat er van die 4.000 maar 5 dusdanig tot je doordringen dat je ook naar gaat handelen.
Ik bedacht me dat ik tijdens mijn onderzoeksdag ook meer dan 462 reclame-uitingen moet hebben geobserveerd (ik ben immers behoorlijk gemiddeld en leef in een grote stad), maar dat mijn zintuigen zelfstandig besloten dat het beter was deze niet door te geven aan mijn hersenen. Je zou het kunnen zien als een ingebouwd human spamfilter. Hij is super selectief, en geeft alleen relevante reclame door. 5 stuks gemiddeld. Wie zijn die 5 winnaars die wel door mijn spamfilter komen? En hoe verdienen die mijn aandacht? Op deze plek zal ik regelmatig schrijven over één van die 5 winnaars. Inspirerende, motiverende of betoverende uitingen die de overige 3995 keer bullshit leefbaar maken. Het soort werk dat ons bij Wefilm uitdaagt om ook op het allerhoogste niveau te willen werken. Vandaag winnaar #1.
Al een paar maanden zijn drones een geliefd gespreksonderwerp bij onze lunch. Afstandbestuurbare helikoptertjes, die tot op de millimeter nauwkeurig programmeerbaar zijn en zogewenst kunnen worden uitgerust met een camera of een lampje. Een fenomeen dat het perspectief van filmmakers behoorlijk op de kop kan zetten. De beperkingen van camera-standpunten en –bewegingen nemen flink af, en nu kun je niet alleen 2D maar 3D projecties in de lucht creeëren. Na de introductie van deze drones was het wachten op het eerste merk dat hier iets mee ging doen. Lexus kwam deze maand met de primeur.
De film toont een tipje van de sluier van de uitdagende mogelijkheden die drones bieden, hier met name als dynamische acteur. Maar ik geloof echter dat de toekomst van deze apparaatjes een stuk rijker is. Om die reden hebben we in de afgelopen maand research gedaan naar deze innovatie, om een idee te krijgen van de toekomstige mogelijkheden.
We spraken met de Italiaans-Amerikaanse professor Rafaello d’Andrea, die zich sinds tien jaar volledig toelegt op de ontwikkeling van de besturingssystemen van drones. In zijn TED talk laat hij zien dat drones door middel van een feedback systeem bepaalde autonome handelingen kunnen verrichten, zoals een glas water in de lucht balanceren of met elkaar een balletje over slaan. Daarnaast spraken we met het ARS Futurelab in Linz die zich specialiseert in enorme voorgeprogrammeerde choreografieën van wel 50 tot 100 drones tegelijk (swarms).
Tijdens die gesprekken realiseerden we ons dat het binnenkort mogelijk wordt om de werelden van Rafaello D’Andrea en het ARS futurelab te combineren. Het wordt dan niet alleen mogelijk groepen van honderden drones individueel te besturen en programmeren, zij kunnen dan ook in de openlucht vliegen in plaats van voorgeprogrammeerde ruimtes. Dat creëert wereldse mogelijkheden. We zien beelden voor ons van een reusachtige, uit drones opgebouwde Godzilla die zich een weg baant tussen de skyscrapers van New York, en het monster reageert op alles wat om hem heen gebeurt.
De Lexus film is tof, maar een klein beetje research maakt nieuwsgierig naar het echte baanbrekende drones-idee. Het idee dat met gemak door eenieders human spamfilter vliegt. En wat zou het mooi zijn als dat een Nederlands idee is. Wie roept?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!