De start van het nieuwe schooljaar is voor veel meisjes een nachtmerrie. 22 procent van de Nederlandse meisjes geeft aan liever niet naar school te willen uit ontevredenheid over hun uiterlijk. Dit blijkt uit een onderzoek van merk Dove.
Veel meisjes ontwikkelen minderwaardigheidsgevoelens over hun uiterlijk, waardoor ze niet hun volle potentieel benutten. Zo zegt 34 procent niet voor haar mening uit te komen wanneer ze geen goed gevoel heeft over haar uiterlijk.
Meiden tussen 15 en 17 jaar zouden zich een stuk beter voelen als ze dunner (47 procent) of mooier (29 procent) waren en meer zelfvertrouwen (35 procent)hadden.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse vrouwen en meisjes vinden dat het huidige schoonheidsideaal nog te vaak wordt bepaald door uiterlijke kenmerken. Daarnaast is het algemene schoonheidsbeeld te nauw gedefinieerd.
Veel vrouwen geven aan dat hen in hun jeugd geen realistisch schoonheidsbeeld is meegegeven. Maar liefst 41 procent zegt dat het hen moeite kost zichzelf mooi te vinden wanneer ze worden geconfronteerd met het huidige schoonheidsideaal.
Schoonheidsoffensief
Vanaf 1 september start Dove een schoonheidsoffensief om de maatschappij op te roepen jonge meiden aan te moedigen hun uiterlijk te waarderen en zo meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.
De reclamecampagne laat jonge meisjes zien en de dramatische gevolgen die nauw gedefinieerde schoonheidsidealen kunnen hebben voor de manier waarop zij hun eigen lichaam en schoonheid ervaren.
Hiermee hoopt Dove het bewustzijn ten aanzien van de gevolgen van dit soort schoonheidsidealen te verhogen onder vrouwen, maar ook binnen de maatschappij in het algemeen.
Naast een reclamecampagne brengt Dove het boekje Truth & Dare uit voor meisjes tussen de 12 en 18 jaar; hierin wordt de 'gekunstelde' schoonheid in de huidige maatschappij aan de kaak gesteld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!