Traditionele supermarkten staan in toenemende mate onder druk. De concurrentie komt onder meer uit de hoek van online foodretail, discounters, kleine ‘to go’ stadswinkels, branchevreemde partijen en – zoals ABN Amro het formuleert – ‘storytellers rondom food’ zoals Marqt en Ekoplaza. Ook de trend dat consumenten steeds meer onderweg willen eten en meer direct willen consumeren, zet zich volgens ABN Amro de komende jaren door. Dat neemt echter niet weg dat de gehele food-koek blijft groeien. De omzet neemt jaarlijks met ongeveer 1,8 procent toe.
Beleving
Henk Hofstede, sector banker retail bij ABN Amro, zegt in een visiestuk dat eerder werd gepubliceerd in FoodStrategy, dat de bank op termijn een teruggang van het aantal locaties en formules voorziet (vooral op het platteland). Hofstede: ‘De winnaars zijn: de stadswinkels en de conveniencestores op hightraffic locaties. En daarnaast de wijksupermarkten op goede strategische plekken – maar ze moeten wel genoeg parkeergelegenheid hebben en voldoende dominantie op het gebied van assortiment en omvang. Bovendien moeten deze partijen een goede omnichannel-propositie hebben en de consument veel gemak en beleving kunnen bieden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!