In Het Tropinstituut in Amsterdam werd 30 maart tijdens de Dutch Marketing Awards niet alleen Pieter Zwart van Coolblue tot Marketeer of the Year 2017 uitgeroepen, ook kregen de beste marketingbedrijven van Nederland een award uitgereikt.
De beste Nederlandse marketingondernemingen werden beoordeeld in de verschillende fases van hun ‘marketingcyclus’. Een startup, een onderneming die succesvol de volgende stap heeft gezet, het beste marketingbedrijf en het bedrijf dat het beste de internal branding op orde heeft.
Marketing company of the year
De winnaar: Hunkemöller
Het jury-oordeel: ‘Een sterke marketingcase die is opgebouwd vanuit de klantreis van de doelgroep. Deze doelgroep is scherp omschreven en wordt vanuit een CRM-programma optimaal bediend. Hunkemöller weet al een aantal jaren klanten aan zich te binden door middel van een sterke omnichannelbenadering. Die wordt ingezet als richtlijn, niet als uitgangspunt.
'Het is een bewonderingswaardige prestatie te noemen dat Hunkemöller met het verlies van V&D - en 33 outlets - klanten wist te behouden. Producten worden ontwikkeld met de doelgroep en met aansprekende influentials. En dan vergeten wij nog bijna Doutzen te noemen. Hunkemöller bewijst dat het mooiste meisje ook het slimste meisje kan zijn.’
Overige genomineerden in deze categorie: Young Capital, G-Star, ING en Zeeman.
Startup of the year
De winnaar: Picnic
Niet alleen de 4 P’s kloppen, meent de jury, maar ook de toepassing van technologie, de customer journey (dat is het concept) en bijvoorbeeld het maatschappelijke aspect zitten goed in elkaar. ‘Picnic zet in op volledige duurzaamheid. Dat komt ook tot uitdrukking in de resultaten (NPS, groei, marktaandeel). Picnic is eigenlijk Uber en Zappos in één bedrijf.’
Overige genomineerden voor Start-up: Naturalicious, Koopeenkoe.nl, Fraemed en Matt Sleeps.
Scale-up of the year
De winnaar: Vegetarische Slager
Met recht een totaalconcept in marketing, aldus de jury. ‘Een fantastisch merk met een geïntegreerde propositie eronder. Terwijl de omzet en internationale expansie toenemen, bouwt het bedrijf voor de toekomst alweer een nieuwe fabriek in Breda.’
Overige genomineerden: Looye Kwekers, Thuisbezorgd, Stach, Knab
Internal branding company of the year
De winnaar: Hallmark
Hallmark heeft volgens de jury laten zien dat de indrukwekkende resultaten in omzet- en winstontwikkeling voor een belangrijk deel geënt zijn op internal branding.
Overige genomineerden: KWF, ONVZ, Transavia
Marketingtalent
Joost Geurtsen, marketingbaas bij Nu.nl is uitgeroepen tot Marketingtalent van 2017.
De Dutch Marketing Awards zijn een initiatief van NIMA, PIM, MEC en Tijdschrift voor Marketing/Adfo Groep.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!