South by Southwest (SXSW) staat wereldwijd bekend als toonaangevend festival op het gebied van film, muziek en interactieve media. Tien dagen lang (9 t/m 18 maart 2018) komen creatieve ondernemers, wetenschappers, artiesten en investeerders samen in Austin, Texas met als doel: ontdekken wie en wat belangrijk wordt in tech, entertainment en cultuur. Bij de vorige editie waren 70.000 bezoekers, onder wie zo’n 400 Nederlanders.
Hoe komt het dat SXSW als een barometer voor trends wordt gezien? Volgens trouwe bezoekers vooral omdat het de plek is waar een grote verscheidenheid aan branches, nationaliteiten en disciplines samen komen. Daardoor kunnen problemen vanuit verschillende perspectieven benaderd worden, wat zorgt voor nieuwe inzichten.
#Metoo en diversiteit
Op een festival waar debat en dialoog centraal staan, kun je niet om politieke thema’s heen. Vorig jaar hoorde je veel kritiek op president Donald Trump in het progressieve Austin, dit jaar gaat het over diversiteit en inclusiviteit. Aanleiding: verdeeldheid in de maatschappij, en natuurlijk #metoo. Afgelopen jaar was het probleem volop in het nieuws. Er werd over gesproken op sociale media, er werden coalities opgericht en er waren paneldiscussies tijdens ieder festival. Dat er problemen zijn is duidelijk, nu is het tijd voor actie. SXSW organiseert sessies onder de noemer empowerment, inclusion, and activism in business and the arts. Zo is er een keynote van filantroop Melinda Gates, een discussie over seksueel wangedrag in de muziekwereld en een sessie over de representatie van vrouwen in films. Directeur Josephine Goubet van Techfugees vertelt hoe de techwereld vluchtelingen helpt. Techfugees doet dat onder andere via een start-up die jonge vrouwen in vluchtelingenkampen leert coderen.
Blockchain
Steeds meer Nederlanders investeren geld in Bitcoin, Ethereum of Litecoin. Volgens een recente peiling van Maurice de Hond hebben zo’n 400.000 Nederlanders geïnvesteerd in cryptomunten. Digitaal geld is slechts een van de vele mogelijkheden van blockchaintechnologie. SXSW voorspelt een revolutie in elke sector, omdat er overal gegevens gebruikt worden waarvan je zeker wilt zijn dat ze kloppen. En dat is precies waar deze technologie voor zorgt.
De basis van Blockchain-technologie is dat het een transparant platform biedt waarop je wereldwijd data transacties kunt registreren. Denk bijvoorbeeld aan patiëntendossiers en paspoorten, maar ook aan slimme contracten voor muzikanten en digitaal copyright.
Tijdens het festival zijn er sessies met titels ‘Waarom Ethereum de wereld zal veranderen’, ‘Blockchain-mogelijkheden voor mobiliteit en logistiek’ en ‘wat Blockchain betekent voor media en entertainment’.
Hack je lijf
Nieuwe technologie heeft implicaties voor onze gezondheid. Dankzij fitnesstrackers leren we ons lichaam beter te begrijpen, via crowdsourcing ontdekken we sneller medicijnen en mede dankzij slimme software weten we steeds meer over ons dna. Met dit soort inzichten kunnen wetenschappers in de toekomst ziektes voorspellen en voorkomen.
Er is steeds meer mogelijk en dat zie je terug tijdens het festival. Wetenschappers hebben het nu zelfs al over personalisatie van gezondheidszorg op basis van dna-onderzoek. Willen we dat eigenlijk wel? Hoe ver kun je gaan op het gebied van ‘body computing’? Over zulke ethische kwesties gaan diverse sessies, onder de noemers ‘Health and Wellness’ en ‘Intelligent Future’.
VR wordt volwassen
Als we de sprekers op SXSW mogen geloven is virtual reality (VR) geen hype (meer), maar een krachtig instrument voor de gezondheidszorg, kunstwereld en entertainmentsector. Het afgelopen jaar is de techniek in rap tempo verbeterd. Vorig jaar stond de beursvloer van SXSW vol met toepassingen van virtual reality in alle mogelijke sectoren. Zo kon je bij NASA op een soort trampoline staan en met je VR-bril op Mars rondlopen. En op het gebied van gezondheidszorg helpt VR mensen van hun dwangneurose af door ze in een virtuele omgeving te plaatsen waar therapeuten de stressfactoren beïnvloeden. Toen werd duidelijk dat VR echt een nieuw medium is, geen nieuwe vorm van tv.
Dankzij technologische ontwikkelingen in het afgelopen jaar wordt de techniek ook toegankelijk voor de gemiddelde consument. Daarnaast worden verwante technieken augmented reality (AR) en mixed reality (MR) populair. Terwijl je met virtual reality volledig wordt ondergedompeld in een virtuele 3D-wereld, geeft augmented reality meer een toevoeging aan de echte wereld om je heen. Mixed reality brengt die twee samen door realistische 3D-beelden in de echte wereld te plaatsen, waardoor het lijkt alsof ze er gewoon in thuis horen. SXSW belooft nieuwe toepassingen en een visie op de toekomst.
Smart Cities
Dit jaar speciale aandacht voor ‘de slimme stad’, beter bekend onder de term ‘smart cities’. Goed nieuws voor Nederland, want steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn wereldwijd voorlopers op dit gebied. Zij mogen hun kennis delen tijdens het festival.
Bij ‘smart cities’ denken de meeste mensen aan steden die nieuwe techniek implementeren, maar het is veel meer dan dat. Een echt slimme stad gebruikt technologie voor optimale bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en economische welvaart. Smartcity-expert Bram Reinders: ‘Het gaat niet om de techniek, maar om wat het toevoegt voor de bewoners. Nederland is voorloper omdat wij denken vanuit drie zaken tegelijkertijd: techniek, bewoner en milieu.’
Steden als Amsterdam, Eindhoven en Den Haag werken internationaal samen om van elkaar te leren en sneller te innoveren. Amsterdam en Grenoble ontwikkelen samen bijvoorbeeld virtuele energiecentrales. Dat doen ze via de Global Smart City and Community Coalition (GSC3), waar Reinders voorzitter van is. ‘Tijdens SXSW wil ik laten zien wat Nederland te bieden heeft, maar ook ontdekken waar de rest van de wereld mee bezig is. Ik hoop dat ik terugvlieg met nieuwe samenwerkingsopties.’
Tijdens de Summit onderzoeken marketeers, creatieven en beleidsmakers samen hoe de ‘stad van de toekomst’ eruitziet. Omdat Nederland voorloper is, is de feestelijke afsluiting van het officiële programma in het New Dutch Wave huis.
Start-ups & grote bedrijven
Beginnende ondernemers en grote bedrijven komen in groten getale naar SXSW om ‘the next big thing’ te ontdekken. Uit onderzoek van het World Economic Forum (WEF) blijkt dat corporates steeds vaker samenwerken met start-ups. De grote bedrijven kunnen op die manier innoveren, terwijl starters de kans krijgen om te profiteren van de kennis, het kapitaal en het netwerk van de corporate.
Dat klinkt heel mooi, maar uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer dan 50 procent van de samenwerkingen faalt. Volgens de onderzoekers komt dat doordat de gepassioneerde, ondernemende start-ups een heel andere cultuur hebben dan procesgeoriënteerde, risicomijdende corporates. Samenwerken is best lastig en daarover gaat het tijdens diverse panels en sessies.
Daarnaast zijn er weer talloze ontmoetingsplekken en netwerkgelegenheid voor corporates en start-ups. Zo organiseert energiereus Innogy (moederbedrijf van Essent) een speciaal programma rondom ondernemers in het New Dutch Wave huis. En Bitcoin-concurrent Dash sponsort het jaarlijkse SXSW Accelerator Pitch Event op de beursvloer. Verder nemen het Nederlandse start-upprogramma StartupDelta en speciaal gezant Prins Constantijn dit jaar opnieuw tientallen starters mee naar het festival. Daar zorgen ze voor allerlei activiteiten om Nederlandse starters internationaal op de kaart te zetten.
Opkomst van de korte film
Webseries, vlogs en mini-documentaires staan centraal in het programma rondom film. Een korte documentaire maken is makkelijker en goedkoper dan ooit en daarom is enorm veel aanbod online. Hoe gaan regisseurs, tv-makers en filmfestivals om met deze trend? En wat kunnen ‘nieuwe filmmakers’ (YouTubers, reclamemakers, dagbladjournalisten) van ze leren? Dat bespreken zij in panels als ‘How documentaries can rise in the webseries world’ en ‘To stream or not to stream’.
eSports
Tijdens het speciale programma ‘SXSW Gaming’ ligt de focus op eSports, oftewel competitief spelen van computerspellen. Journalist Robert Heeg schreef eerder in Adformatie dat jongerenmerken echt niet meer om eSports heen kunnen. Gaming is namelijk immens populair onder de moeilijk bereikbare groep ‘onder 35 jaar’.
Een interessant, maar ook ingewikkeld thema voor marketeers, reclamemakers en communicatieprofessionals. eSport is een wereld op zich met een eigen publiek, eigen regels en helden. Daarnaast zijn er grote verschillen tussen groepen gamers. De eSports-gemeenschap is een verzameling van heel veel kleine subgemeenschappen rond specifieke games. Hoe zorg je dat je de taal spreekt van deze gamers? Tijdens het festival geven tientallen ervaringsdeskundigen een kijkje in de ingewikkelde gamewereld en laten ze zien wat de mogelijkheden zijn.
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) was vorig jaar al een belangrijk thema en dat blijft het. Bedrijven en organisaties passen AI steeds vaker toe. Denk aan assistenten als Google Home en Amazon Alexa, maar ook aan slimme algoritmes die consumentengedrag voorspellen. Wat betekent dit voor werkgelegenheid? Welke invloed hebben robots op de toekomst van creativiteit, steden en gezondheid? AI-experts stelden het publiek vorig jaar gerust: we hoeven niet bang te zijn voor AI, het gaat ons vooral vooruit helpen.
Dit jaar kun je ook een doemscenario beleven in Austin. Je kunt er rondlopen in Westworld, het robot-pretpark uit de populaire HBO-serie. De serie gaat over een themapark waar rijke mensen cowboy kunnen spelen met levensechte robots. De bezoekers mogen hun wildste fantasieën uitleven zonder consequenties. Totdat die robots een eigen wil krijgen... Hoe dat eruitziet, kun je ervaren tijdens de twee uur durende Westworld-ervaring. Deze vindt plaats in een tijdelijk pretpark ter grootte van twee voetbalvelden, net buiten het centrum van Austin.
Bekijk hieronder hoe het eruit ziet.
Ethiek van ontwerp
Of het nu gaat over AI of smartphones: nieuwe technologie heeft onvoorziene sociale en psychologische effecten. Denk aan onderzoeken waaruit blijkt dat we door smartphones slechter slapen en minder aandacht hebben voor elkaar. In een aantal presentaties en sessies gaat het over de ethische kant van product design. Volgens de sprekers moeten ontwerpers zich meer bewust zijn van de mogelijke implicaties van apparaten, apps en algoritmes. Zeker als het gaat over kunstmatige intelligentie en robots die ons helpen beslissingen te maken.
In ‘Choice Architects: Design for Humanity’s Best Self’ vertellen productontwerpers van Google en R/GA dat zij een verantwoordelijkheid hebben om dingen te maken die mensen helpen om het beste uit zichzelf te halen.