Tekst: Jeanine Dijkhuis
‘Gamechangers. Are You Ready to Change the World? Creating Innovative Strategies for Business and Brands’ lijkt een werkboek dat uit zijn voegen barst van de ideeën en powertalk. Het begint met zeer lovende aanbevelingen van 20 vooraanstaande ceo’s voorin het boek en het eindigt met 100(!) voorbeeldcases van echte game changers. De auteur verwijst veel naar zijn helden van Apple, Nike, Dove en Virgin en de overtuigingen van goeroes als David Aaker en Simon Sinek.
Weinig nieuws onder de zon, zo schijnt het.
Zelf koers bepalen
Niets is minder waar. Dit boek is speels en vooral geschreven in de hoe-vorm, origineel en visionair. Bedoeld voor mensen die niet willen afwachten hoe de turbulente wereld om hen heen verandert. Die zelf hun koers bepalen om met een bestaande of nieuwe organisatie maatgevend te worden. Gamechangers zijn winnaars in idee en uitvoering.
In de opinie van Peter Fisk kunnen dat zowel ondernemers als marketeers zijn. Van wereldspelers en van kleine bedrijven. Gevestigde orde zowel als startups. De voorbeelden komen uit vele industrieën, waar steeds intelligentere consumenten machtiger worden, producten en diensten.
Niet mogelijk
Je kunt niet uit een boek leren hoe je gamechanger wordt. Het nadeel van voorbeelden is dat ze al eens eerder gedaan zijn.
Je leest erover en laat je inspireren door het ‘waarom’ en ‘wat’ van anderen. Succes is met een sterk idee een klantprobleem oplossen. Op zo’n wijze dat de klant een fan van je wordt vanwege de waarde die je aan zijn leven toevoegt. In dit boek zijn de voorbeelden ontleed op veel dimensies. Niet bedoeld om de inzichten en gereedschappen te kopiëren, maar om tot een eigen uniciteit te komen.
In anders nadenken schuilt het concurrentieel voordeel voor de toekomst.
Als er al een uniforme karakteristiek tussen al deze zeer behendige gamechangers te ontdekken valt, dan is dat het tweeledig gebruik van de hersenen.
Uit onderzoek blijkt dat vooral ondernemers vertrouwen op de linker (logica en structuur) én rechter (intuïtie en emotie) hersenhelft.
Brede scope
Dit boek heeft een brede scope en wordt aanstekelijk omlijst met Fisks eigen modellen, waaronder maar liefst 16 canvassen op het gebied van toekomst, merk, creatie en prestaties.
Wil je als senior marketeer dit boek lezen? Absoluut. Het is het leukste strategische marketingboek van deze tijd. Peter Fisk wil dat jij de wereld verbetert en helpt je ‘to be bold, brave and briljant’.
Gamechangers
Peter Fisk
ISBN 9781118956977
Wiley
Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: *****
Vernieuwend: *****
Ons oordeel: ***** Een must
Deze recensie verscheen in Tijdschrift voor Marketing nummer 4, waar absusievelijk de naam van Max Kohnstamm bij stond. Jeanine Dijkhuis schreef de recensie