Supermarktketen Dirk zet zijn diervriendelijke beentje voor door te stoppen met het plaatsen van kiloknallers op de voorpagina van de actiefolder. Goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie volgens een woordvoerder van Wakker Dier, want een kiloknaller op de voorpagina van de folder zou zorgen voor 40 tot 50 procent meer verkocht vlees dan een kiloknaller binnenin een folder*.
Dieronvriendelijk
Wakker Dier roept andere supermarkten op het voorbeeld van Dirk te volgen. Uit een analyse door de NGO van alle 331 actiefolders van de twaalf grootste supermarktketens uit het eerste halfjaar van 2017, blijkt dat in bijna een vijfde van de gevallen (18 procent) dat reclame wordt gemaakt voor dieronvriendelijk, keurmerkloos vlees op de voorpagina van de folder.
Naming & shaming
Behalve Dirk doet ook Plus het volgens Wakker Dier goed op dit vlak. De supermarkt heeft sinds twee jaar geen enkele kiloknaller op de voorpagina gezet. De supermarkt die volgens de analyse van Wakker Dier het vaakst een kiloknaller op de voorpagina van de folder plaatste, is Emté; bij tweederde van der folders. Jumbo volgt met 37 procent, Hoogvliet is derde met 26 procent. Wakker Dier: ‘De drie ketens waren daarmee de enige die ver boven het gemiddelde van 18 procent zaten.’
*De percentages die Wakker Dier noemt, komen van reclameman Eugène Roorda. Volgens hem doen vleesaanbiedingen het op de voorpagina al snel 40 tot 50 procent beter dan binnenin de folder. Roorda: ‘Vergis je niet, dat gaat uiteindelijk om tonnen vlees aan extra omzet.’
Beeld: Pagina 7 uit de folder van Dirk, geldig van 13 t/m 19 augustus 2017
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!