Internet
‘We moeten nog grotere stappen maken in e-commerce. Acht jaar geleden zijn we begonnen met James, dat nu Albert heet. We moeten als AH inspelen op de trends. Jongeren kijken heel anders aan tegen het boodschappen doen. We hebben sinds kort de appie-apps op de iPhone en die is al 80.000 keer gedownload. Dat was de stand van afgelopen vrijdag. We zullen zelf en met partners een rol moeten spelen in e-commerce. De winkels als centraal punt in een gemeenschap kunnen daar ook een rol vervullen. We volgen de consumenten’.
Op de vraag van mij of ik in 2010 met mijn appie-apps op de iPhone een recept kan selecteren, de boodschappenlijst met een druk op de knop naar AH kan sturen en vervolgens de boodschappen afhaal bij mijn eigen AH, zegt Boer lachend: ‘Dat zou zo maar kunnen’.
non food
‘Wereldwijd zie je dat supermarkten zich richten op de hele markt: food én non food. Alleen in Nederland laten we dat non food stuk liggen. In Nederland is de markt voor food 30 miljard euro groot, maar de totale markt is 70 miljard euro. Waarom zouden we dat hele stuk laten liggen? We hebben nu 15 procent aandeel in die totale markt, waarom kan dat geen 20 procent worden?
‘We hebben al veel non food, maar dat is niet altijd zichtbaar in de winkel. We willen het beter presenteren en er een nieuw passend design op los laten. We gaan ook een flink assortiment toevoegen. Wat we in food hebben gedaan, willen we ook in non food doen. Dat doen we in het eerste kwartaal van 2010. Wat Hema en Ikea doen is een voorbeeld voor ons, maar dan willen we het sterker laten aansluiten op het AH-merk. We doen wel het tafelkleed, maar niet de tafel. Bovendien hebben wij 600 winkels en Hema 400.’
‘We beginnen in 30 XL-winkels en in de grotere AH-winkels komen er ook schappen voor non food. Het is niet zo dat we er food voor gaan inleveren. We hebben het ingedeeld in een aantal clusters: kleding en vrije tijd, kantoor en feest, media en entertainment, schoonmaak en onderhoud en koken en wonen. Het gaat toch gewoon om het vullen van die boodschappenkar. De klant moet méér meenemen.’
‘Non food kent een hogere marge, maar kent ook een hoger risico. Je blijft snel met voorraden zitten die je niet meer kwijt kunt. Voordeel is wel dat je non food ook makkelijk via internet kunt verkopen’.
prijzenslag
‘We hebben de afgelopen jaren gezorgd dat de prijsafstand met andere formules kleiner is geworden. Ook dit jaar en volgend jaar gaan we daarmee door. Als de prijs zakt en het volume stijgt, dan is het goed voor ons. AH is echter niet alleen maar prijs, maar ook inspiratie. Je moet alleen niet in spruitjes en prie denken, maar in maaltijdoplossingen voor de consument. Het merk AH moet je raken. We trekken nu meer klanten dan in 2008.
‘De prijsperceptie is het lastigste bij te buigen. Dat gaat om wat de klant denkt. Maar we komen dichterbij. Op dagelijkse artikelen mag de prijsafstand niet te groot zijn. We gaan volgend jaar in ieder geval Euroshopper vernieuwen. Het is niet zo zeer een uitbreiding van de Euroshopper producten, maar het krijgt een nieuw, meer internationaal design.
‘Prijs is al enige jaren een belangrijk aandachtspunt voor ons. Klanten zijn nu erg bewust van wat ze kopen. Het gemiddelde winkelmandje is ook bij AH in waarde gedaald. Nu is het vooral een kwestie van tunen, tunen, tunen. Bij promoties hoef je ook niet altijd heel hard te roepen wat de prijs is, je kunt het ook anders doen. Doordat onze penetratie stijgt doen we dat kennelijk goed.’
huismerk
‘Nee, het is niet zo dat het aandeel van het huismerk bij ons het laatste jaar explosief gestegen is. Het is een ontwikkeling die al langer gaande is. Wij zijn de grootste A-merk verkoper in Nederland. Keuze en variatie is belangrijk. Je ziet wel dat consumenten aan downtrading doen. Geen biefstuk, maar gehakt.’
Kerst
‘We zullen dit jaar concentreren op Hollandse producten. Vorig jaar hadden we in de folder alleen maar Excellent-producten. Dit jaar zoeken we naar een betere mix. Het moet dichtbij blijven.’
organisatie
‘De organisatie is de afgelopen tijd aangepast. We hebben meer grip op de dochters. De tijd dat Albert Heijn, Gall&Gall en Etos een eigen IT, inkoop en HR-afdeling hadden is voorbij. Dat is ook onzin. Het kan ook niet zo zijn dat Etos met AH gaat concurreren. Ik zeg altijd: je moet aan de voorkant differentiëren en aan de achterkant alles harmoniseren. Alles wat de klant niet ziet, kan door één organisatie gedaan worden. De klant maakt het ook niets uit. Je moet voortdurend waarde creëren en dat dwingt je tot voortdurende aanpassingen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!