De Dutch Interactive Professional Awards zijn vakprijzen voor diegenen die het afgelopen jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd bij interactieve projecten op het gebied van design en technologie én een voorbeeld zijn voor hun collega’s. De jury van de Professional Awards, onderdeel van de Dutch Interactive Awards DIA, kende de prijs vorig week toe aan Dionne van Dijk van TamTam (Best in Visual Design), Nick van der Linde van Mirabeau (Best in User Experience Design) en Peter-Paul Koch (Best in Technology). De twee eerst genoemenden legden we enkele vragen voor.
Nick van der Linde
Wat is volgens jou de essentie van UX design?
Van der linde: 'Ons werk draait om het verbeteren van digitale producten en diensten. Soms door het ontwerpen van de beste user interface, maar steeds vaker door mee te denken over zaken als productstrategie en propositie. Die structurele waarde maakt user experience design voor veel merken relevanter dan traditionele marketing. De digitale klantervaring, niet advertising, maakt of breekt een product.'
'Een essentieel, maar vaak vergeten onderdeel van ons werk is daarnaast research. Teveel merken houden zich bezig met het oplossen van denkbeeldige of irrelevante problemen die niet bij eindgebruikers spelen, maar uitsluitend in het hoofd van product owners zitten.'
De publieksjury roemt met name je werk voor KLM. Welke elementen zijn kenmerken voor jouw manier van werken?
Van der Linde: 'Ik zoek een balans tussen innovatieve, onderscheidende pie in the sky-ideeën waarmee we onze klanten op scherp zetten, en een gezonde dosis pragmatisme. Als digital agency moet je realistisch zijn over de haalbaarheid van een idee; niet alleen vanuit technologie, maar juist vanuit het perspectief van eindgebruikers. Wie zit er nou écht op dit idee te wachten? Wat is de kans dat het een succes wordt?'
Welke trends zie je voor de komende jaren?
Van der Linde: 'Ik vind trends niet zo interessant, want die zijn vaak kort houdbaar. Maar ik zie genoeg ontwikkelingen die impact gaan hebben. Zo wordt de rol van kunstmatige intelligentie steeds groter. Slimme algoritmes die op basis van jouw context (locatie, likes, aankoopgedrag, etc.) precies de juiste content of features voorschotelen. Google, Amazon en Facebook investeren daar veel in. En juist omdat zij zoveel over ons weten, zijn ze steeds beter in staat om onze intentie te voorspellen. Daar zit een belangrijke uitdaging voor veel merken.'
'Binnenkort boek je je vliegticket in een gesprek met je Amazon Echo, of in een chatgesprek op Facebook Messenger. Dit gaat heel hard. Voor Transavia ontwikkelden we bij Mirabeau eerder dit jaar een werkend prototype van conversational commerce op de Amazon Echo. Kunstmatige intelligentie – en het feit dat bedrijven zoals Google precies weten welke vlucht bij jou past – maken dit soort nieuwe touchpoints oneindig veel efficiënter dan de digitale booking tools die airlines zelf kunnen ontwikkelen.'
'Soms wordt getwijfeld aan de rol van ontwerpers in een wereld van algoritmes, maar ik denk dat die essentieel blijft. Spotify’s Discover Weekly is een interessant voorbeeld; het systeem bepaalt welke tracks jou aangeraden worden, maar het waren designers die besloten om Discover Weekly als playlist aan te bieden – een concept waar gebruikers al bekend mee waren. En dat het maximaal 30 tracks moesten zijn, zodat het aanvoelt als de mixtape van een vriend en niet als een dump uit een database.'
Draait UX design alleen om bruikbaarheid, of moet het ook visueel aantrekkelijk zijn?
Van der Linde: 'Dat dilemma hoor ik vaker. Maar eigenlijk is het de verkeerde vraag, want user experience design raakt veel meer aspecten. Steve Jobs zei ooit dat design niet gaat over hoe iets eruit ziet, maar over hoe het werkt. Dat principe is vandaag relevanter dan ooit. De user experience is waar alles samenkomt: fantastische, relevante content in een passende user interface die razendsnel reageert en toegankelijk is op elk soort device. Als ontwerpers verschuift onze focus van losse pagina’s of applicaties naar schaalbare, robuuste design-systemen die opgewassen zijn tegen de diversiteit aan devices en platformen van vandaag.'
Dionne van Dijk
En wat zou jij de essentie noemen van visual design?
Van Dijk: 'Gebruikers een glimlach op gezicht toveren. Dingen gemakkelijker maken.'
De publieksjury roemt met name je werk voor Walibi. Welke elementen zijn kenmerken voor jouw manier van werken?
Van Dijk: 'Collega's noemen het gedegen... Een groot deel van de tijd die ik stop in het designen, gaat op aan onderzoek en het concept. Daarbij vind ik het vooral leuk om samen te werken met klanten, om het vertrouwen van hen te krijgen om dingen daadwerkelijk beter te mogen maken.'
Welke trends zie je voor de komende jaren?
Van Dijk: 'Om eerlijk te zijn geloof ik niet zo in trends. Ieder klant heeft z'n eigen verhaal en het is aan ons om daar iets voor te maken. Door zelf na te denken wat hen verder kan helpen, of dat nu een trend is of niet.'
Draait visual design eerder om bruikbaarheid, of moet het ook visueel overrompelend zijn?
Van Dijk: 'Voor mij is het een combinatie van beide. Het moet logisch zijn en tegelijk ook gewoon verschrikkelijk mooi, dat is waar het om gaat.'