'Ik doe het woord wel,' klinkt het aan de Blue Band-tafel. Een meisje met een knot vol blonde krullen springt op. Terwijl ze driftig met een marker op een flap-over begint te pennen, wisselen haar tafelgenoten kort een blik. 'Shit, daar had ik moeten staan.' Je ziet het ze denken.
Wie aan één van de case-tafels bij de Unilever Marketing Masterclass plaatsneemt, wordt al snel duidelijk: het is allemaal teamwork en reuze gezellig, maar uiteindelijk is het toch gewoon keihard ieder voor zich.
Want als Unilever op 25 maart een groep van 25 afgestudeerde en (bijna)afgestudeerde marketingstudenten uitnodigt om 'een inkijkje te krijgen in de wereld van de multinational en te leren van de marketingexperts van Unilever', dan weet je één ding zeker: dat wordt werven geblazen. Is het dan zo slecht gesteld met de toevoer van fris talent bij Unilever?
'Integendeel,' zegt Annemarieke de Haan, vp Marketing Refreshment en Home & Personal Care bij Unilever. 'Unilever is nog steeds één van de meest gewilde werkgevers onder marketingstudenten.' Waarom dan toch de moeite nemen om zo’n Masterclass organiseren? ‘Voor ons is dit een extra manier om de meest getalenteerde, ambitieuze en opvallendste kandidaten op voorhand te spotten en een plek in ons selectieprogramma aanbieden,’ zegt De Haan. ‘Tegelijkertijd krijgen zij de kans om te kijken hoe marketing binnen zo’n groot bedrijf als Unilever nu eigenlijk echt werkt.’
Volgens Aleksander Fiege, Marketing Manager Unox Benelux, krijgen de deelnemers tijdens de masterclass dan ook geen standaard wervingspraatje te horen. ‘De deelnemers kunnen ons, zowel seniors als trainees, de hele dag alles vragen wat ze maar willen. Over onze eigen carrière, maar ook over het werk dat we doen. Gedurende de dag hebben we de deelnemers niet alleen rondgeleid door verschillende afdelingen van het bedrijf, maar ook werkelijk inzicht geboden in cruciale aspecten van de Unilever-merkstrategie.’
En zo’n exclusief inkijkje in de strategie vraagt dan ook om absolute vertrouwelijkheid. ‘We willen jullie vragen om alles wat we vandaag met jullie delen, binnen deze muren te houden,’ drukt Annemarie de Haan de deelnemers nog maar eens op het hart. Ook uw verslaggever wordt strak gehouden. ‘Dit is vertrouwelijk,’ zegt Aleksander Fiege vriendelijk doch beslist wanneer er hand-outs met de hoofdpunten van de Unilever merkstrategie over tafel gaan. ‘Niet meenemen of fotograferen, hè?’
Aan het einde van de middag krijgen de deelnemers van de masterclass de kans om alles wat ze over het ‘proposities’ en de ‘brand love’ van Unilever hebben geleerd, in de praktijk te brengen. De vertegenwoordigers van de verschillende ‘case-tafels’ – waar deelnemers zich buigen over merken als Blue Band, Omo, Axe en Lipton Ice Tea – krijgen een paar minuten de tijd om hun briljante concepten (good thinking, Unilever: een bak met gratis ideeën van jong talent...) voor het betreffende merk te presenteren. Vlak voor het moment van de waarheid, zijn de deelnemers nog driftig in overweg.
Dat vrijwel alle tafels voornamelijk door vrouwen worden bevolkt, kan niemand bij Unilever nog verbazen. Fiege: ‘Bij marketing zijn vrouwen altijd oververtegenwoordigd. Van zo'n groep vol vrouwen kijken we allang niet meer op.’ Tijd voor een mannenquotum bij Unilever? ‘Sekse speelt bij het werven eigenlijk geen rol. We kijken natuurlijk naar kwaliteit en ambitie, maar vooral naar persoonlijkheid.’ Annemarieke de Haan vult aan: ‘We zoeken naar eigenzinnige mensen, het liefst met een beetje een rauw randje, die niet bang zijn voor verantwoordelijkheid en zichzelf durven laten zien. En alle Unilever-mensen hebben hun winnaarsmentaliteit gemeen. Of je nu de strijd aangaat met Procter & Gamble of een andere concurrent, om het bij Unilever te maken, moet je altijd willen winnen.’
Ondertussen stijgt de spanning aan de case-tafels: ‘Misschien kunnen we iets met een activatie op de verpakking doen?’ oppert een jonge vrouw met donkerblond haar aarzelend. ‘Volgens mij is dat niet helemaal in lijn met de opdracht,’ zegt een blond meisje snel, waarna ze vol overtuiging haar eigen idee voor het voetlicht brengt. ‘Zullen we dat anders alvast op de flap-over schrijven?’, stelt ze slim voor. It's survival of the quickest, zo blijkt maar weer. Of haar idee ook daadwerkelijk het beste is, zal moeten blijken. Maar met die winnaarsmentaliteit zit het in elk geval wel goed...
Hieronder het wervingsfilmpje van de Unilever Masterclass op 25 maart:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!