De uitgever wil de begin dit jaar ingezette positionering rondom aandacht 'hard maken en de markt inspiratie bieden en handvatten geven'. De onderzoeksresultaten gaat De Persgroep Nederland bundelen in het Kenniscentrum voor Aandacht.
Vijf factoren
Uit de eerste resultaten blijkt dat aandacht een relevant thema is voor de Nederlandse consument: 64 procent van de ondervraagden geeft aan te verwachten dat oprechte aandacht een steeds belangrijkere bijdrage gaat vormen in de manier waarop we met elkaar communiceren. Daarnaast denkt 72 procent dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt op oprechte aandacht te geven aan hun klanten. Op basis van een literatuurstudie in diverse vakgebieden – psychologie, biologie en de sociale wetenschappen – zijn verschillende vormen van aandacht geformuleerd: concentratie, bewustheid, luisteren en interesse. Daarnaast is gebleken dat er vijf factoren dominant zijn voor het geven en krijgen van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Sommige van deze factoren zijn voor markteers beïnvloedbaar.
De onderzoeksfases
Het onderzoek wordt verdeeld in drie fases. De eerste fase is nu afgerond, waarin aandacht wordt ontrafeld. In de tweede fase wordt aandacht in relatie gebracht tot marketing en categorieën en in de derde fase wordt op merkniveau gekeken naar aandacht. Van de resultaten uit de eerste fase is een onderzoeksrapport opgesteld. Hierin kunnen marketeers, adverteerders en reclamemakers onder andere lezen over wat aandacht precies is, welke vormen van aandacht er zijn en over de vijf dominante factoren voor het geven van aandacht.
Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising de Persgroep Nederland: 'Wij zijn huiverig voor onderzoeken die door mediapartijen uitgevoerd worden, omdat je dan "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" krijgt. Daarom hebbem we gekozen voor Newcom Research & Consultancy. Het onderwerp aandacht is cruciaal in de besluitvorming van de consument en daarom doen wij hier structureel onafhankelijk onderzoek naar. Op deze manier kunnen wij, samen met onze relaties, beter de vinger leggen op wat er speelt rond de complexe materie van aandacht krijgen van je klant.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!