De melkrevolutie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dagelijks wordt er nagedacht over nieuwe manieren om efficiënt om te gaan met het milieu. Nieuwe innovaties schieten als paddestoelen uit de grond. Zo introduceerde sportgigant Puma vorige maand de vernieuwde ‘schoenendoos’. De traditionele schoenendoos maakt plaats voor een schoenenzak, die veel milieuvriendelijker is. In het Verenigd Koninkrijk kwamen supermarktketens met melk in plastic zakken, in plaats van flessen, op de markt. Het verwachte succes bleef uit en de consument accepteerde deze innovatie niet. Maar waarom sloeg dit niet aan?

Het nieuwe fenomeen
Supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk introduceerden in maart van dit jaar het nieuwe fenomeen: melk in een plastic zak. Voor deze verpakkingsmethode werd 75% minder plastic gebruikt dan een plastic fles. Dit zou vanuit milieuperspectief een ware revolutie moeten zijn, aangezien de Britten wekelijks 180 miljoen flessen melk consumeren. Voor het produceren van deze verpakking wordt minder energie verbruikt en de zakken nemen veel minder ruimte in beslag bij het weggooien.
Om de consument te prikkelen werden er plastic zakken melk gratis uitgedeeld door supermarkten. De introductie verliep aanvankelijk succesvol, de verpakkingen vlogen als warme broodjes over de toonbank. Maar al snel werd de vraag minder. De consument was blijkbaar toch niet zo tevreden over deze verpakkingsmethode.

Nadelen
De Britse melkdrinker stapte toch snel weer over naar de vertrouwde kartonnen melkpakken en plastic melkflessen. Deze zijn namelijk handiger in gebruik ondanks de hogere prijs. De plastic zakken bleken niet lekker te schenken en niet bestand tegen lekken, waardoor veel melk verloren ging. Inmiddels worden de nieuwe verpakkingen bij veel Britse supermarktketens uit de schappen gehaald.

Gemak gaat boven milieuvriendelijk
Een conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat de consument toch kiest voor gemak in plaats van milieuvriendelijk. Ook in Nederland lijkt dit het geval te zijn. Soft discounter biedt ook laaggeprijsde plastic melkzakken aan; het doorslaande succces is tot nu toe echter uitgebleven. En volgens mij vindt er evenmin distributieuitbreiding plaats bij andere retailers. De aanschaf van een hervulbare melkkan is qua gebruiksvriendelijkheid klaarblijkelijk niet acceptabel.

Als je het retailschap bekijkt dan lijkt de voorkeur uit te gaan naar kartonnen drankverpakkingen voor melk. Die zijn handzaam in gebruik en vanuit milieuoptiek gunstig want grotendeels gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Zo heb je voor consumenten de sterke combinatie van milieubewuste verpakking mèt gebruiksgemak. Wellicht is het gebrek aan die combinatie de reden dat die zakken geflopt zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie