De crisis uit met slank portfolio

Vooral in tijden van crisis is het van groot belang om het juiste portfolio te hebben. Jaarlijks neemt de productrange van bedrijven gemiddeld met 10 procent toe, terwijl het saleseffect door de crisis met 20 tot 40 procent afneemt. Dit komt volgens portfolio-experts Martijn Laar, Klaas de Gier en Wouter de Wolf doordat bij 60 procent van de industriële bedrijven geen expliciete productstrategie aanwezig is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zonder strategisch portfoliomanagement blijft deze structurele wildgroei onopgelost en komt het bedrijfsresultaat onnodig onder druk te staan. Dat concluderen de drie experts in hun nieuwe boek Succesvolle portfolio's, portfoliomanagement in de praktijk. Martijn Laar: 'Portfoliomanagement is een urgent, maar onderbelicht onderwerp dat kansen biedt om bedrijfsresultaten aanzienlijk te verbeteren'. Een boosdoener in het huidige zwakke portfoliomanagement is volgens de schrijvers productproliferatie. Hierdoor worden er meer producten aan het portfolio toegevoegd dan uitgefaseerd. Een wijdverspreid probleem dat door het wegblijven van een strategisch productportfolio blijft toenemen.

De auteurs geven in het boek een breed beeld van de belangrijkste aspecten die een rol spelen in het definiëren en onderhouden van een winnend productportfolio. Het effect van portfoliokeuzes op de opbrengsten en kosten wordt uiteengezet naast inzichten in de winstgevendheid van producten en klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie