Doe-het-zelf zaken kregen concurrentie van bouwmarkten, die concurrentie kregen van buitenlandse bouwmarkten en nu doet Bol.com de verzwakte branche op z’n grondvesten trillen, door 20.000 DHZ artikelen in z’n web shop aan te bieden. De DHZ branche beconcurreert al jaren de tuinbranche, die op haar beurt weer Blokker, Hema, e.d. beconcurreert.
De concurrentie komt echt overal vandaan. En daar moet je dus het liefst op anticiperen, maar in ieder geval op bedacht zijn. Ook dat laatste is vaak niet het geval. De volgende metafoor kan helpen om nog alerter te zijn en snel te reageren.
“Twee vrienden trekken met hun wandelschoenen en tentje door de Rocky Mountains. Een schitterend, onherbergzaam gebied, waar je dagenlang geen sterveling tegenkomt. Hooguit een onverwachte ontmoeting met een grizzly beer. En dat gebeurde natuurlijk ook.
Nog geen 10 meter van ze af kwam de ruim 2 meter spierenbundel achter een struik vandaan. De twee vrienden wisten wat ze moesten doen. Stilstaan. Niet bewegen. En hopen dat de beer weggaat. Dat gebeurde dus niet. Eén van de vrienden maakte heel behoedzaam z’n rugzak open en haalde z’n sportschoenen eruit. Heel voorzichtig, zonder onverwachte heftige bewegingen te maken, trok hij die aan. Zijn vriend bekeek het angstig en fluisterde … “dat heeft geen zin.
Die beer is toch veel sneller dan jij”. Zijn vriend antwoordde: “Dat weet ik, maar ik moet sneller zijn dan jij, daar gaat ’t om”.
Inderdaad concurrentie kan overal vandaan komen, ook uit onverwachte hoeken …”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!