De angst voor online vanuit de speelgoedbranche

Niet zo lang geleden lanceerde Bart Smit haar nieuwe website / webshop. Hoopvol dacht ik nog, zou deze site dan wel goed werken op mijn smartphone, of in ieder geval mijn tablet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Helaas kwam ik van een koude kermis thuis. Deze vernieuwing was helemaal zo nieuw nog niet. Toegegeven, de site werkt al beter op een tablet dan voorheen. Al was dat niet zo moeilijk. Nog steeds voelt het aan aan als de gewone site die ook technisch gezien werkt op een tablet.

Gelukkig voor Bart is het met de concurrentie vaak veel slechter gesteld. De website van de Intertoys lijkt wel een folder die online is gezet. Druk, schreeuwerig en vooral slecht werkend op een tablet en al helemaal op een smartphone. Hetzelfde geldt voor Toy1Toys en diverse andere speelgoedsites.

Eigen shop als producent
Waarom blijft de speelgoedbranche zo traditioneel en terughoudend in de ontwikkelingen? Ze lijken het internet bijna als een vloek te zien. Tot aan het beïnvloeden van de producenten van speelgoed zelf. Produceer je zelf speelgoed en lig je de diverse offline winkels, dan wordt een eigen webshop met argusogen aangekeken. Dat ligt erg gevoelig. De producent van het speelgoed durft het dan toch vaak niet aan om een eigen online koperservaring te bieden zodat ze direct kunnen verkopen aan de consument. Vaak uit angst om schapruimte te verliezen en hun positie binnen de retail kwijt te raken. Tenzij je een hele grote bent, zoals Lego of Playmobil. Dan heeft de retail jou weer meer nodig.

Maar waarom zou je als maker van speelgoed geen eigen shop mogen hebben om de consumenten wel een goed ervaring te bieden? Vanuit de retail komt het ten slotte vaak niet. En jouw doel is toch om je eigen product goed te vermarkten. Natuurlijk zijn de speelgoedketens daar een onderdeel van, maar als die hun eigen zaakjes niet op orde hebben dan moet je het toch gewoon zelf doen.

Online oriëntatie is overal
Zouden consumenten ook niet eens klaar zijn met deze vreselijke online ervaring? Zeker gezien het feit dat het tablets (en smartphones) steeds vaker gebruik worden om online te oriënteren, maar ook een groter onderdeel worden van het aankoopproces. De klant wil namelijk overal een goed product terugzien, via smartphone, tablet en desktop.

Een smartphone is bijvoorbeeld perfect om snel en direct te bestellen. Bijvoorbeeld voor herhalingsbestellingen. Maar het is ook een brug tussen offline, in de winkel, en online, opzoeken van productinformatie, product oriëntatie en prijzen vergelijken. Hou hem/haar vast tijdens deze oriëntatie. Laatst hoorde ik in een speelgoedwinkel een moeder zeggen tegen haar zoontje. “Ach, anders kijken we wel even online hoe duur deze is. Ik zie het hier niet staan”. In het schap stond geen prijs vermeld bij het product. Hij twijfelde nog, want meteen meenemen blijft toch leuker. Uiteindelijk liepen ze zonder product de winkel uit. Hier gaat het dus al mis met de oriëntatie.

Het is echter nog niet te laat om mee te liften in deze ontwikkeling. Speelgoedbrache, zowel producent als retailer, kijk eens naar jezelf in de spiegel. Uiteindelijk draait het hier om de consument. Zij willen een prettige ervaring, waar ze het product ook kopen. Laat dat nu juist bij jou zijn, maak hiermee het verschil. Werk aan de winkel!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie