De oplages van de dagbladen blijven dalen. Dat blijkt uit cijfers van het HOI (Het Oplage Instituut), die vandaag gepubliceerd zijn. Van de vijf grote landelijke kranten boekte in het tweede kwartaal van dit jaar alleen Trouw, het FD en het Parool enige winst.
De oplage van Trouw steeg ten opzichte van het tweede kwartaal in 2004 van 95.331 naar 96.810. De overige landelijke dagbladen zagen hun totaal betaalde oplage dalen.
De Volkskrant ging van 284.780 naar 267.864 exemplaren, NRC Handelsblad van 240.445 naar 230.710 en de Telegraaf van 704.534 naar 663.021.
Het Algemeen Dagblad (AD) was in de onderzochte periode nog niet gefuseerd met een aantal regionale bladen. De oplage van het volledig landelijke AD liep in het tweede kwartaal van 2005 terug van 269.906 naar 243.632.
De eerste fusiekrant rolde op 1 september van de persen en in de aanloop daarnaar verloren alle aangesloten kranten lezers, blijkt nu.
De Amersfoortse Courant zag de totaal betaalde oplage dalen van 22.605 naar 20.958, dagblad Rijn en Gouwe van 27.551 naar 26.503, de Dordtenaar van 29.120 naar 27.629 de Goudsche Courant van 11.692 naar 10.724, de Haagsche Courant van 89.906 naar 81.995, het
Rotterdams Dagblad van 78.379 naar 69.469 en het Utrechts Nieuwsblad van 73.389 naar 63.695.
Samen met de daling van het AD levert dat een totale daling van 57.943 exemplaren op in de aanloop naar de fusiekrant.
Met de gratis kranten gaat het wel goed. De oplagestijging (totaal verspreide oplage) van Metro is zelfs spectaculair gegroeid: van 313.742 in het tweede kwartaal van 2004 naar 422.187 exemplaren in het tweede kwartaal van dit jaar.
Sp!ts gaat van 369.992 naar 400.351.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!