De omzet van de vijftig wereldwijd grootste producenten van consumentengoederen nam gemiddeld met 9,5 procent toe.
Dit blijkt maandag uit onderzoek van adviesbureau OC&C Strategy Consultants.
De onderzoekers spreken van een recordgroei. Heineken en het Brits-Nederlandse Unilever hebben zich volgens hen onder de beste vijftien geschaard.
De omzetgroei van de grote merken is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan vier factoren:
De bedrijven concentreren zich in de Westerse markt weer op hun succesmerken en spelen goed in op de trends onder consumenten.
De opkomende buitenlandse markten zorgen daarnaast voor een bijdrage aan de groeicijfers.
Tot slot kon de omzet toenemen doordat de fabrikanten de prijsstijgingen doorberekenen in hun verkoopprijzen.
Het rapport wijst erop dat ook de meeste supermarkten de prijsstijgingen doorberekenen, waarvoor de consument de rekening betaalt. Hierdoor stijgt de inflatie volgens de onderzoekers.
Voor 2008 verwachten zij geen records vanwege de onzekere economische omstandigheden en de stijgende grondstofprijzen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!