ING moet de plannen voor het commercieel gebruik van klantgegevens van de bank onmiddellijk stoppen. Dat schrijft Consumentenbond-directeur Bart Combée in een woensdag verstuurde brief aan de bank. De plannen zijn in strijd met de gedragscode voor banken en zetten het nog broze vertrouwen van de consument in de financiële sector verder onder druk.
Volgens de bond zijn de plannen niet verenigbaar met de door ING ondertekende code.
Een band tussen een bank en zijn klant is volgens de bond niet te vergelijken met die tussen een commerciële partij en klant. De Consumentenbond ziet vooral veel voordeel voor ING zelf en de adverteerders, en weinig voor de klant.
ING meldde afgelopen maandag dat het bedrijven inzicht wil gaan geven in het betalingsgedrag van klanten zodat die gericht kunnen adverteren. Dat zorgde voor veel ophef. ING zegt dat geen informatie wordt gedeeld als de klant dat niet wil. Maar de bond wil de consument tegen zichzelf in bescherming nemen, aangezien die zich vaak niet goed laat voorlichten.
Een woordvoerder van ING zei donderdag dat de brief van de Consumentenbond is ontvangen en dat deze in de overwegingen wordt meegenomen.
Knot met knoet
Ook Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB) heeft zijn vingers om de greep van de noodrem gevouwen. Hij zegt niet alle innovatie in de kiem te willen smoren, maar heeft vanuit DNB wel een aantal 'fundamentele vragen'. Ook voor Knot is privacy hét issue in deze. Hij vraagt zich hardop af: 'Is dit nu het nieuwe bedrijfsmodel waar banken op af moeten koersen?' Knot houdt het veto achter de hand wanneer hij zegt dat hij de deur nog niet definitief in het slot gooit. Knot: 'Het zijn vragen die een overtuigend antwoord verdienen, voordat wij ons comfortabel bij deze beweging kunnen vinden.'
Lees ook: ‘Slechtste idee uit de bankenwereld sinds tijden’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!